top of page
  • proturkka

Miten saat kehosta voimaa ja pituutta lyöntiin?

Päivitetty: 2. helmik.

Sanotaan, että swingin "moottori" on jalat ja voima tulee maasta? En tiedä, mutta jos olisin pelaaja, joka ei ole saanut lajin koulutusta, saattaisin hieman ihmetellä mistä on kyse? Eikö mailaa pidetä käsissä, joten eikö käsien, ei jalkojen, pitäisi antaa mailalle vauhtia ja pituutta lyöntiin?


Oppilaan videoanalyysistä otettu pysäytyskuva



Voiman tuottamisesta, sen mekanismeista ja vartalonkierron merkityksestä on puhuttu ja kirjoitettu paljon, mutta kokemukseni mukaan, ellei näistä toiminnoista ole itselläsi käytännön  kokemusta ja harjoittelusta saatua oivallusta, tai et ole harrastanut vastaavaa urheilua tai liikkeitä, on aiheen ymmärtäminen luetun tekstin kautta kohtuullisen vaikeaa. 

On toki rehellisesti todettava, että tästä aiheesta kirjoitettu tieto on usein sellaisessa muodossa, jota on hyvin vaikea ymmärtää.


Teen nyt parhaani tuodakseni tämän erittäin tärkeän aiheen käytännönläheisemmälle tasolle.




Tapahtuma liittyy pitkälti biomekaniikkaan, elastisen energian käyttöön, kehon ja kehon osien ja mailan liikejärjestykseen ja painonsiirtoon, sekä keskipakovoiman aiheuttamaan ranne-kyynärkulmien avautumiseen ja mailan vapautukseen.  



Aloitetaan esimerkeillä,  joka ovat teille kaikille tuttuja: 


1. Heitä nuoskalumi korkean kinoksen yli suurella lapiolla.


Lapion heittäminen pelkillä käsillä ja hartioilla voi nopeasti tuntua melko raskaalta.  Kun kuitenkin alat kiertää keskivartaloasi ja jalkojasi ennen varsinaista lapion heittoa, lapion ja lumen heittäminen helpottuu huomattavasti, joskus tuntuu kuin  kuin heitto menisi ihan itsestään. 


2. Pallon heittäminen eteenpäin


Jos yrität heittää palloa eteenpäin pelkillä käsillä ja hartioilla normaalissa seisoma-asennossa, se tuntuu hyvin hankalalta eikä pallo mene kovin pitkälle. Jos kierrät kuitenkin jalat ja keskivartalon ennen heittoa ja  pidät pään hieman kallellaan oikealle, niin pallo lentää pitkälle ja suoraan. 


Katso video:



Swingissä mailaan annetaan vauhtia käynnistämällä liike jaloilla ja keskivartalolla. Liike siirtyy ylävartaloon ja käsivarsien kautta mailaan, joka voi sitten vapaasti heilahtaa lyönnin suuntaan. Pallo sijaitsee heiton radalla.  


Voimantuotossa isoin rooli on eteenpäin suuntautuvassa vartalon  painonsiirtokierrossa. Käsivarsien tehtävänä on toimia ainoastaan vipuvarsina  ja kehosta tulleen voimantuoton välittäjinä.

Pään on oltava paikallaan osumahetkellä. Lyhyellä raudalla pallolinjalla ja driverilla  pallolinjan takana osumahetkeen asti. (huomaa: osumahetkellä vartalo on jo kiertynyt, joten sinusta tuntuu, että pään asento on kovasti kallellaan oikealle)

Näin estetään ylävartaloa ja hartioita kiertymästä liikaa lyönnin alkuvaiheessa ja häiritsemästä oikeaa kehonliikettä ja kineettistä liikeketjua. 


Katso video:



Pään pitäminen oikeassa asennossa osumahetkellä on siis kriittinen tekijä voimantuoton ja sen siirtymisen kannalta mailaan.

Lisäksi ranne-kyynärkulma vapautuu juuri viime hetkellä, jotta maila saa kulmien vapautuksista tulevaa kulmakiihtyvyyttä. Ranne-kyynärkulma on eräänlainen vipuvarsijärjestelmä, joka vapautuu ja toimii automaattisesti, kun pelaaja kiertää vartaloaan eteenpäin painonsiirtokierrossa.


Swingissä käytetään hyödyksi myös elastisen energian lataamista, varaamista ja vapauttamista. Toisin sanoen taakse viennissä ladataan ja viritetään keho ja alas tuonnissa vapautetaan kehoon tehty  "jousi” oikeassa järjestyksessä osumaan. 




Tämä elastisen energian, ”kimmoenergian” "voima tulee maasta- maata vasten" käyttö on tietysti huippupelaajille tuttua, ja klubipelaajat voivat varmasti kokeilla sitä, mutta kokemus on osoittanut, että useimmille aikuisiällä golfin aloittaneille pelaajille riittää, että keskivartalo ja jalat "käskytetään"  harkitusti ja  ajatuksella toimimaan ennen lyöntiä.


Muista erityisesti, pidä kasvot paikoillaan ja keskity näkemään osuma ja pidä sormet rentoina, jotta palloa ei alettaisi lyömään ja keho jännittyisi. 


On käsittämätöntä, kuinka paljon energiaa kehosta voidaan saada irti, jos kehonkierto ja painonsiirto saadaan toimimaan oikeassa aikataulussa ja  järjestyksessä ja oikeilla liikeradoilla. Ja kun vielä ranne- kyynärkulmatkin toimivat oikein ja automaattisesti, jopa pieni lapsi voi saada pallon lentämään todella pitkälle. 


Katso vielä Fred Couplesin supervaivaton ja rento, mutta silti vartalosta voimantuottoonsa saava swing!



Lopuksi haluan sanoa, että kuka tahansa motivoitunut ja omistautunut pelaaja voi oppia tämän voimantuoton, kehontoiminnan ja siihen liittyvän ranne- ja kyynärkulma- vipuvarsisysteemin.  Varmuudella, nopeammin ja parhaiten kuitenkin asiantuntevan valmennuksen kautta.


Terveisin,

Turkka Stenlund, PGA Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page