top of page
  • proturkka

Lantionkierto ja painonsiirto!

Päivitetty: 17 tuntia sitten

 Kun kysyn pelaajilta kurssin tai valmennuksen alussa, mitä he haluavat eniten oppia, tai syy tulla valmennukseen, lantion kierto on ylivoimaisesti yleisin vastaus. Toinen kiinnostuksen kohde on painonsiirto, mutta se onkin jo monelle pelaajalle hieman ”mystisempi” juttu. 





Valmentajana joskus ihmettelen , miksi yhteen aiheeseen kohdistuu niin paljon kiinnostusta ja jopa jonkinasteista "intohimoa". Johtuuko se siitä, että lantion merkitystä korostetaan niin paljon opetuksessa ja ohjauksessa tai videoissa?  Vai ovatko pelaajat ihan itse, oman swinginsä videoinnin kautta tulleet tietoisiksi siitä, että heidän lantionsa toiminta ei vaan ole kohdallaan? Vai onko niin, että tätä swingin tärkeintä perustoimintoa yksinkertaisesti ole opittu itse, tai sitä ei ole opetettu aiemmilla oppitunneilla ja kursseilla?


Oli miten oli, lähes poikkeuksetta valmennukseeni tulevat pelaajat haluavat oppia oikein toimivan lantionkierron. 


Lantion kierto, tai kääntyminen toisen jalan päälle ei yleensä ole vaikeaa, ellei polvet, nilkat tai alaselkä ole todella huonossa kunnossa. Sen oppiminen ei siis ole niinkään fyysinen, liikkuvuudesta tai kehonhallinnasta riippuva ongelma.


Miksi lantion kiertäminen on sitten niin vaikeaa, kun otetaan maila käteen ja aletaan lyömään palloa?  Olisiko lantion kiertymättömyyden syy jossain muualla kuin lantiossa? Mikä voisi aiheuttaa lantion kierron puuttumisen swingissä? 


________________________________________________________________________________


Tässä blogissa en mene syihin, miksi lantion oikea-aikainen- ja suuntainen liike on niin tärkeää hyvin toimivassa swingissä, vaan yritän parhaani mukaan selvittää  miten toimitaan ja mitkä asiat ovat tärkeitä, että  lantio saataisiin kierrettyä auki ennen osumaa. (Jos kuitenkin haluat tietää, miksi lantiolla on niin tärkeä rooli, katso blogi:) https://www.bodyswing.fi/post/lantiolla-iso-merkitys-swingissä








Kiteytetty 5- kohdan ohjelma mitä pitäisi oppia:


  1. Ensinnäkin pitäisi päästä eroon käsillä lyömisestä ja nopeista käsivarsista. 

  2. Pitää oppia oikein  rakennettu ranne- kyynärkulma backswingissä.

  3. Pitää oppia että ranne- kyynärkulma vedetään alas- ja eteenpäin downswingissä, ja että se laukeaa ihan itsekseen vähän ennen osumaa. 

  4. Pitää oppia pitämään kasvot kutakuinkin paikallaan osumahetkellä- ja nähdä osuma. 


5. Ja mikä tärkeintä, pitää oppia painonsiirtokierron alku, joka tapahtuu vartalon lyöntisuuntaan kulkevalla "liulla" ja samaan aikaan tapahtuvalla vartalon kierrolla,  jossa käsivarret pysyvät ylävartalossa kiinni ja maila vain tulee mukana, ja ranne- kyynärkulma aukeaa automaattisesti kierron aikana ja mailanpää osuu palloon. 





Jos downswing alkaa  "käsistartilla", eikä eteenpäin suuntautuvalla vartalon painonsiirtokierrolla, peli on menetetty ja swingistä tulee väistämättä käsilyönti. 

Toisin sanoen, jos opit lukitsemaan käsivarret ylävartalopakettiin, teet käsivarsien ja hartioiden muodostaman kolmioon -ja opit aloittamaan eteenpäin suuntautuvan  painonsiirtokierron, olet jo hyvin lähellä tilannetta, jossa lantio on riittävästi kiertynyt ja avoinna ennen mailanpään osumista palloon. 


Valmennuksessa oleva pelaaja


Valmennuksessa oleva pelaaja





Tietenkin on myös erittäin tärkeää osuman ajoituksen kannalta, että ranteen ja kyynärpään kulmaa ei puristeta, ”virvelöidä”,  tai työnnetä auki harkitusti ja nopeasti, ja että pää pysyy paikallaan painonsiirtokierron aikana osumahetkeen asti.


Kuten huomaat, vaikka nämä manööverit vaikuttavat vaikeilta selitettäessä, ne ovat todellisuudessa melko helppoja oppia, kun ne näytetään ja opetetaan oikealla tavalla,  selkeästi ja ymmärrettävästi.  Monet oppilaat ovat oppineet ne jopa katsomalla ja matkimalla, mutta jotkut saattavat tarvita hieman kädestä pitäen avustamista, erityisesti pään pitämistä paikallaan painonsiirtokierron aikana.


Ehkä  haastavimmaksi tehtäväksi on osoittautunut ranteen ja kyynärpään vetäminen alas ja eteenpäin samalla kun vartalo tekee eteenpäin menevää painonsiirtokiertoa. Luottaa siihen, että kyllä ne kulmat aukeavat ihan itsekseen keskipakovoiman aiheuttamana, käsivarret suoristuvat ja mailanpää on oikeassa asennossa osumahetkellä.





No, tämän ranne- kyynärkulman, vipuvarsisysteemin ja painonsiirtokierron ja osuman ajoituksen kanssa kilpapelaajatkin taiteilevat. On hyvä muistaa, että mitä nopeammaksi ja isommiksi kierrot tulevat, sen vaikeammaksi toiminnan ja osuman ajoitusta on saada ihan kohdilleen. 


Kyynärkulmaharjoite:



Lantioharjoitus:




Jos sinun on vaikea oppia ja harjoitella omin päin näiden ohjeiden avulla, ota yhteyttä ja varaa yksityinen aika, tai paikka johonkin valmennusryhmään, niin opetan sinulle painonsiirron ja siihen liittyvän lantion kiertoliikkeen. Siinä ei välttämättä kauan "nokka tuhise", kun olet oppinut tämän kuvion. 


Tulevat valmennuskurssit:  https://www.bodyswing.fi/shop

Yksityis- ja parivalmennus :  https://www.bodyswing.fi/valmennus

mail: proturkka(at)gmail.com 

p. 041 7265860


Terveisin,

Turkka Stenlund, PGA Pro, LO, GVT



Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.


256 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page