top of page

Yleisimmät syyt, miksi swing ei toimi pelissä!

Päivitetty: 21.7.

Pelivalmennus voi olla monille pelaajille melko vieras ja jopa pelottava asia. Mitä siellä oikeastaan tapahtuu, mitä tavoitteita sillä on, ja voiko sen avulla kehittää omaa pelaamista? 


ree


Aloitetaan lyhyesti taustoista; vietin lähes koko 90-luvun, noin kymmenen vuoden ajan, talvikaudet tarjoamalla pelivalmennusta ja kursseja Espanjassa ja Portugalissa. Päivittäiseen ohjelmaan kuului 1,5–2 tunnin teknisiä harjoituksia harjoitusalueella sekä 18 reiän pelaaminen kentällä. Viikkokurssit koostuivat viidestä harjoituspäivästä, ja joka päivä pelasimme eri kentällä. Tavoitteena oli saada swing ja lähipelaaminen haltuun sekä parantaa tekniikkaa ensin harjoitusalueella ja siirtää opitut taidot kenttäpeliin. Koko 90-luvun ajan tällaiset talvikauden peli- ja tekniikkakurssit olivat erittäin suosittuja. Ihan tarkkaa lukua en muista, mutta lähes 2000 pelaajaa osallistui kursseille noiden vuosien aikana.


Siirrytään sitten itse asiaan: mitä pelivalmennuksessa tapahtuu, mitä siellä pyritään oppimaan ja mitkä ovat yleisimmät haasteet, joihin törmätään. Olette ehkä kuulleet pelivalmennuksesta, joka keskittyy erityisesti erilaisiin strategioihin, kuten mailavalintoihin, pelitapoihin eri tilanteissa ja ennen lyöntiä suoritettaviin rutiineihin. Tavoitteena on oppia pelaamaan peliä, eikä niinkään keskittyä tekniikkaan, eli siihen, miten lyöntejä tehdään ja hallitaan eri pelitilanteissa.


Tavoite, jossa opitaan pelaamaan peliä sen sijaan, että keskityttäisiin pelkästään tekniikkaan, voisi toki olla erinomainen, ”lopullinen” tavoite. Olemme joskus hyvien pelaajien kanssa pyrkineet tähän ja saavuttaneet kohtuullisia tuloksia, mutta rehellisyyden nimissä on todettava, että se on onnistunut vain erittäin harvojen pelaajien kohdalla. Tästä syystä olen pelivalmennuksessa usein keskittynyt pitkälti muihin asioihin kuin itse pelaamisen strategioihin.


ree


Tosiasia on, että useimmat pelaajat kohtaavat pelissä samankaltaisia ongelmia ja haasteita, ja tekevät pelitilanteissa usein samanlaisia virheitä, riippumatta heidän taitotasostaan.



Nämä haasteet liittyvät usein pelkoihin, liialliseen miettimiseen, varmisteluun tai yliyrittämiseen.  Pelaajat varovat toppereita, mutta erityisen paljon pelkäävät duffeja. He eivät uskalla lyödä rohkeasti palloa alaspäin, lyönnit eivät mene vauhdikkaasti loppuun asti, keho ”jäätyy”, ja tulee hookeja. Puristetaan mailaa, ja lyödään palloa ylöspäin, pää nousee osumassa, lyönnit aukeavat ja käsien liike on liian nopeaa, mikä aiheuttaa suurta hajontaa pallojen lennossa.


Nämä virheelliset tekemiset eivät siis useinkaan liity siihen, etteikö pelaaja osaisi tehdä hyviä swingejä harjoituksissa tuosta vaan, mutta kun ne kaikki muut ikävät asiat ja se pieni valkoinen pallo ajaa meidät tekemään niitä virheitä.


ree

Poistamme juurisyitä jotka estävät hyvän tekniikan toteutumisen


Tämän vuoksi pelivalmennuksessamme keskitymme keinoihin, jotka poistavat tai ainakin vähentävät ongelmien ja virheiden taustalla olevia "juurisyitä", kuten pelkoja, liiallista miettimistä, jännitystä, varmistelua ja yliyrittämistä. Nämä tekijät estävät hyvän tekniikan toteutumista.


Pelivalmennuksessa toteutamme usein kahden pallon scramblea, jossa pelaaja lyö jokaisesta paikasta kaksi palloa, ja pyrimme siihen, että lyönnit tehdään pääasiassa hyvistä paikoista. Mikä on tämän harjoituksen tarkoitus? Tavoitteena on luoda onnistumisia, rohkeutta, rentoutta ja positiivisia kokemuksia, jotta pelaaja voisi alkaa hyödyntää jo aiemmin opittua ja osattua tekniikkaansa. 


Useimmiten tilanne on se, että pelaaja hallitsee harjoituksissa hyvän tai jopa erinomaisen tekniikan, mutta ei pysty hyödyntämään sitä pelitilanteissa. Tällöin pelivalmennuksen keskiössä ei ole niinkään tekniikan opettaminen, vaan pelaajan saaminen sellaiseen tilaan, jossa hän pystyy ulosmittaamaan osaamistaan paineen alla. Tavoitteena on poistaa esteet, jotka estävät hyvän tekniikan toteutumisen. 


Tietenkin valmennuksessa kerron.- ja näytän videolta, mitä pelaaja teki väärin ja mihin asioihin tai toimintoihin hänen tulisi keskittyä enemmän. Näytän myös esimerkkejä hyvistä suorituksista, eli keskitymme myös tällä tavalla tekniikan parantamiseen.


Joku saattaa ajatella, että tämä on vain huuhaata tai jotain mindfulness-mentaalikikkailua,  mutta voin vakuuttaa, että kyse on aivan perustavanlaatuisista asioista, jotka valitettavasti usein jäävät huomiotta tai unohdetaan, kun etsitään syitä siihen, miksi harjoituksissa onnistuu, mutta pelissä ei.



Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO, GVT


ree

Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA Pro) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana ja golfkoulujen perustajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion, Kisakeskuksen ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.



 
 
 

Kommentit


bottom of page