top of page

"Vanhan poisoppiminen"? - onko sellaista?

Päivitetty: 5 päivää sitten

Monet pelaajat sanovat, että vanhasta  ”poisoppiminen” on lähes ylitsepääsemätön este uuden oppimiselle? Monien mielestä tämä pätee erityisesti silloin, jos on pelattu tietyllä swing-tyylillä pitkään. Toteamus, ”vanha koira ei uusia temppuja opi”, on varmasti tuttu metafora meille kaikille.


Vai tarkoittaako "vanhan poisoppiminen" vain sitä, että pelaajien on vaikea hylätä tuttuja ja turvallisia toimintatapojaan ja heittäytyä uusiin käsitteisiin, lähestymistapoihin, mielikuviin ja käytäntöihin?


Vai johtuuko uusien asioiden oppimisen vaikeus tavoista ja keinoista, joilla uusi ja parempi tieto muunnetaan käytännön taidoiksi? Onko kyetty muuttamaan uusi tieto käytännön taidoksi?





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Oppiminen on helppoa vanhasta luopumiseen verrattuna!


On selvää, että oikeaoppisen swingin oppiminen vaatii pelaajalta kohtuullisen liikkuvuuden ja kehonhallinnan osaamista, mutta kokemukseni kautta voisin sanoa, ettei niiden puute ole este sille, etteikö pelaaja voisi oppia hyvän ja jopa ihan oikeaoppisen swingtekniikan.    


”Uusien toimintojen käyttöön ottamiseksi on hylättävä vanhentuneet ja kenties virheelliset käsitykset ja tavat” 

Kuten alussa todettiin, ehkä suurin este uusien asioiden, toimintojen ja käytäntöjen oppimiselle on valmennusmenetelmien puute ja muutosprosessiin käytetty aika.

Liian usein pelaajille esitetään kymmeniä uusia asioita, eikä ymmärretä, että teoria ja tutkimustieto  ovat vain taustatietoa, jota kukaan ei voi oppia käytännössä, ja että jo yhdenkin uuden asian toteuttaminen käytännössä vie joskus huomattavan paljon aikaa.


Muutosprosessi vie aikaa, mutta ennen kaikkea se edellyttää menetelmää, jolla jo usein olemassa oleva tietämys muunnetaan uudeksi tietämykseksi, ja siirtovaikutusta, joka mahdollistaa uuden tietämyksen soveltamisen käytäntöön.


"Kehitysohjelmaan ja metodiin sisältyy useita didaktiikkaan ja pedagogiikkaan liittyviä asioita ja toimintoja, joilla muutetaan tai korvataan vanhoja, vähemmän ihanteellisia tai toimimattomia käytäntöjä, mielikuvia, uskomuksia ja tottumuksia"


Uusien tiedollisten asioiden omaksumisen rinnalla kulkee useimpien pelaajien kohdalla myös uusien tai jo olemassa olevien motoristien taitojen kehittäminen, tai herättäminen, ja  liikkuvuuden lisääminen. Emme siis suinkaan opeta vain ”täydellistä” tekniikkaa, vaan opetamme pelaajille kykyjä, joiden kautta hän voi vastaanottaa uutta tekniikkaa.  Opetamme pelaajaa oppimaan opetettua. 


On surullista kuulla opetuksesta, jossa opettajat puhuvat, esitelmöivät ja analysoivat oppilaille tekniikkaa samalla tavalla kuin kilpapelaajille, tai kollegoille, ottamatta huomioon oppilaiden tavoitteita, olemassa olevia lähtökohtia, potentiaalia ja aikaisempia tietoja ja mielikuvia. 


”Golfswingin osalta jokaisella pelaajalla on jonkin verran tietoa tai ainakin ennakkokäsityksiä. Mitä kauemmin olemme pelanneet, sitä enemmän monet näistä uskomuksista ja toimintatavoista ovat juurtuneet” 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hyvän ja edes lähelle oikeaoppisen swingin käytännön oppiminen ei ole missään tapauksessa mahdoton tehtävä.  Joillekin se ottaa vain vähän enemmän aikaa kuin toisilla. Jos ei ole osannut heittää palloa lapsena, kuten eräs rouva totesi, niin ei se nyt helpommaksi tule näin vanhanakaan, varsinkin jos on opetellut ihan eri periaattein ja tavoin lyömään palloa. 


"Emme siis suinkaan opeta vain ”täydellistä” tekniikkaa, vaan opetamme pelaajille kykyjä, joiden kautta hän voi vastaanottaa uutta tekniikkaa.  Opetamme pelaajaa oppimaan opetettua"

Tähän prosessiin, jossa uutta ja vanhaa oppimista "puretaan" ja tietoa siirretään käytäntöön, on kehitetty hyviä pedagogisia menetelmiä ja didaktiikkaan, opetusoppiin liittyviä käytäntöjä. Valitettavasti useimpien opetusta saaneiden pelaajien kommenttien mukaan niitä ei joko tunneta, ei käytetä tai niitä ei yksinkertaisesti toteuteta ajanpuutteen vuoksi.


Onko Suomalaisessa aikuisten golfvalmennuksessa yhtenäisiä opetusmenetelmiä ja -periaatteita? Jääkö sisäistämisprosessi ja käytännön muutos oppilaiden oman tietoisuuden, oivalluksen ja mahdollisen harjoittelun varaan?


Jos näin on, se on valitettavaa. Tiedämme nimittäin, että monet pelaajat haluavat oppia hyvän swingtekniikan, joka tekee heidän pelistään entistä hauskempaa, jännittävämpää, mielenkiintoisempaa ja mielekkäämpää.


Ymmärrän toki, että ohjattu, pitkäkestoisempi ja ammattimaisesti ohjattu muutosprosessi vaatii rahaa ja aikaa, mutta se on investoinnin arvoinen, jos todella haluat oppia hyvän swingin.



Loppuun:

Aina voi oppia uutta


Moni pitempäänkin pelannut ei monesti enää usko, että omaa swingiä ei voi, eikä kannata muuttaa. Näin ei ole kuitenkaan ole. Toki "poisoppimista" pitää tehdä, koska ilman sitä ei opi uutta. On selvää, ettei uusi tekotapa tunnu heti helpolta eikä osuma ole heti puhdas. Täytyy siis antaa aikaa, olla kärsivällinen ja harjoitella ahkerasti. Se kyllä palkitaan, sillä kohta alkaa tulemaan tuloksia ja golfista pääsee nauttimaan enemmän.


Katso video:




bottom of page