top of page

Omatoiminen swingin kehittäminen: mihin valmentajaa tarvitaan, ja miksi?

Päivitetty: 4.11.

Tämä kysymys on todella ajankohtainen tänään! YouTube on täynnä tekniikkatietoa, pelaajien hidastettuja svingivideoita ja yksityiskohtaisia, korkealaatuisia analyysejä. Lähes kuka tahansa voi tallentaa oman svinginsä, verrata sitä ja oppia maailman parhaiden pelaajien svingeistä. Miksi maksaa omaisuuksia valmentajalle, kun voit oppia hyvän svingitekniikan itse?








Aivan varmasti tämä toimii monien pelaajien kohdalla erinomaisen hyvin. Tunnen itsekin monia aikuisiällä golfin aloittaneita pelaajia jotka ovat itseoppineet erinomaisen body release tekniikan. Tekniikan joka on golfin varsinainen  lajitekniikka ja jonka periaatteita ja lainalaisuuksia kaikki huippupelaajat pääsääntöisesti toteuttavat. 


Alla pelaaja (60+) joka on omatoimisesti oppinut aikuisiällä erinomaisen body-release tekniikan.


ree
ree

ree


Tässä yhteydessä on syytä mainita, että koulutetut golfopettajat ja -valmentajat (PGA Pro) saavat koulutuksessaan  tekniikkasuosituksia, jotka perustuvat useimmiten hyvien kilpapelaajien swing-tekniikoista tehtyihin analyyseihin.  Toisin sanoen hyvät pelaajat muodostavat tekniikan kehyksen, teorian, niin sanotut kriittiset pisteet, perusteet periaatteet ja lait, ja jopa sen, mitä valmentajat esittävät, vahvistavat ja ohjaavat oppilaitaan. Tekniikka ei siis ole pohjimmiltaan valmentajien tai erilaisten tutka- ja analyysilaitteiden keksintö.





Kun kaikki työkalut hyvään swingiin ovat olemassa, herää kysymys: mitä pelaajalta vaaditaan, jotta hän pystyisi  omatoimisesti oppimaan hyvän ja ”oikean” swing-tekniikan jäljittelyn ja matkimisen kautta?

Kyky oppia malleista on aihe, josta keskustellaan usein. Aiheesta löytyy tutkimustietoa, mutta niiden perusteella on kyllä aika vaikea tehdä lopullisia johtopäätöksiä.  Loppuuko mallista oppiminen noin 15-vuotiaana vai kestääkö se pidempään harjoittelemalla? Käytännön kokemukseni perusteella tämä kyky näyttäisi säilyvän hyvinkin pitkään, erityisesti niillä, jotka ovat osallistuneet moniin urheilulajeihin ja erilaisiin liikuntamuotoihin. 

 

 

Aiemmin hankittu motorinen kyky on toinen tärkeä tekijä uuden oppimisessa. Olet saattanut esimerkiksi kehittää monipuolista kehonhallintaa, koordinaatiota ja liikkuvuutta lapsuuden ja nuoruuden ratkaisevina ja herkkyysvuosina (6-13-vuotiaat), tai olet ehkä harjoitellut melkoisesti urheilu- tai työtehtäviä, joissa keho liikkuu samalla tavalla tai jopa lähes swingliikkeen tapaisesti.

 

 

Vanhat, olemassa olevat jo lihasmuistissa olevat liikemallit ja niihin liittyvät mielikuvat ja tuntemukset omasta kehosta ja sen toiminnasta ovat kolmas – ja mahdollisesti tärkein – oppimisnopeuden tekijä. Nämä ”vanhat asiat” - toiminnot, joilla ei välttämättä siis aina ole mitään tekemistä golfsvingin kanssa - näyttävät olevan suurin haaste ja jopa este onnistuneelle swingin itseoppimiselle. 


Pitkän kokemukseni kautta on tullut varsin selväksi, että hyvin monille aikuisina golfin aloittaneista pelaajista valmentajan kädestä pitäen avustaminen on lähes välttämätöntä, jotta he löytävät oikean tekniikan, alkavat tuntea kehonsa, saavat "herätettyä" mahdollisesti joskus aiemmin hankittua kehon motoriikkaa ja pääsevät eroon vanhoista tavoista, tunteista, mielikuvista ja sellaisista liikemalleista, jotka estävät heitä oppimasta uutta tekniikkaa.


Toki myös heille on erittäin hyödyllistä nähdä hyviä malleja ja saada oikeita sanallisia kieli-ja mielikuvia osana muutosprosessia, mutta valitettavasti näyttäisi siltä, etteivät nämä eivät yksinään tuo toivottuja tuloksia.


ree


Ymmärrän ja olen hyvin tietoinen, että useimmat pelaajat eivät ole kiinnostuneet tekniikasta ja sen ” oikeellisuudesta”,  siitä, miten tiettyjen toimintojen olisi hyvä toimia, jotta swingistä saataisiin johdonmukaisempi, vakaampi,  tarkempi ja tehokkaampi,  ja siten mahdollisesti parempia pelituloksia tuottavampaa.

Monille riittää, että menee edes sinnepäin, osuu kohtaisen usein palloon, ei satu mihinkään ja pelaaminen etenee mukavaan tahtiin. Ja tietenkin, jos haluaa oppia esimerkiksi tarkkuutta ja vakautta, ei tarvitse matkia Rorya tai Nellyä tekniikan kaikilla osa-alueilla, vähempikin riittää oikein hyvin.



ree


Voisi jopa väittää, että golfvalmentajan tehtävänä ei ole ainoastaan opettaa oppilaalle golfswingiin liittyviä oikeita asioita ja toimintoja, vaan olla enemmänkin Personal trainerina, fysiatrina, tai liikunnanopettajana ja auttaa pelaajaa haastavassa muutosprosessissa niin, että pelaaja kykenisi oppimaan uusia taitoja ja hyvää tekniikkaa.


Ystävällisin terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO, GVT



ree

Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.



Tutustu myös harjoitevideoihin  



Kommentit


bottom of page