Tämä kysymys on erityisen ajankohtainen nykyään, kun YouTubessa on saatavilla valtava määrä tietoa tekniikasta, kilpapelaajien hidastettuja swingvideoita ja niistä tehtyjä tarkkoja ja laadukkaita analyyseja . Lähes jokainen voi videoida omaa swingaamistaan, vertailla ja matkia maailman parhaiden pelaajien swingejä. Mitä järkeä on maksaa paljon rahaa valmentajalle, kun hyvän svingitekniikan voi oppia ihan itse?
Aivan varmasti tämä toimii monien pelaajien kohdalla erinomaisen hyvin, ja tiedän itsekin monia aikuisiällä golfin aloittaneita pelaajia jotka ovat itseoppineet erinomaisen body release tekniikan, bodyswingin, tekniikan joka on golfin varsinainen lajitekniikka ja jonka periaatteita, perusteita ja lainalaisuuksia kaikki kilpa,- huippupelaajat pääsääntöisesti toteuttavat.
Alla pelaaja (60+) joka on omatoimisesti oppinut aikuisiällä erinomaisen body-release tekniikan.
Tässä yhteydessä on syytä mainita, että koulutetut golfopettajat ja -valmentajat (PGA Pro) saavat koulutuksessaan tekniikkasuosituksia, jotka perustuvat useimmiten hyvien kilpapelaajien swing-tekniikoista tehtyihin analyyseihin.
Toisin sanoen hyvät pelaajat muodostavat tekniikan kehyksen, teorian, niin sanotut kriittiset pisteet, perusteet periaatteet ja lait, ja jopa sen, mitä valmentajat esittävät, vahvistavat ja ohjaavat oppilaitaan. Tekniikka ei siis ole pohjimmiltaan valmentajien tai erilaisten tutka- ja analyysilaitteiden keksintö.
Kun kaikki työkalut hyvään swingiin ovat olemassa, herää kysymys: mitä pelaajalta vaaditaan, jotta hän pystyisi omatoimisesti oppimaan hyvän ja ”oikean” swing-tekniikan jäljittelyn ja matkimisen kautta?
Paljon puhutaan kyvystä oppia malleista. Häviääkö kyky oppia mallista 15 ikävuoden jälkeen vai säilyykö se pidempään harjoittelun myötä? Tämä kyky näyttää säilyvän hyvinkin pitkään, erityisesti ihmisillä, jotka ovat harrastaneet tai harrastavat monipuolisesti liikuntaa ja urheilua.
Toinen, ja varsin merkittävä seikka uuden opettelussa, oppimisessa on aikaisemmin saavutettu motorinen kyvykkyys, onko esimerkiksi lapsuuden ja nuoruuden tärkeinä herkkyyskausina (6-13 vuotiaat) saavuttanut monipuolisen kehonhallinnan, koordinaation ja liikkuvuuden, tai onko esimerkiksi harrastettu kohtuullisen paljon sellaisia liikunta- harrastelajeja, tai työtehtäviä joissa kehon liikemallit ovat olleet samankaltaisia, tai edes lähellä swingin liikettä.
Kolmas, ja ehkä merkittävin seikka oppimisessa, sen nopeudessa on vanhat, jo olemassa olevat, lihasmuistiin menneet liikemallit ja niiden mukana tulleet mielikuvat ja tuntemukset omasta kehosta ja sen toiminnasta. Nämä ”vanhat asiat” - toiminnot, joilla ei välttämättä siis ole mitään tekemistä golfsvingin kanssa - näyttävät olevan suurin haaste ja jopa este onnistuneelle swingin itseoppimiselle.
Pitkän kokemukseni kautta on tullut varsin selväksi, että hyvin monille aikuisina golfin aloittaneista pelaajista valmentajan kädestä pitäen avustaminen on lähes välttämätöntä, jotta he löytävät oikean tekniikan, alkavat tuntea kehonsa, saavat "herätettyä" mahdollisesti joskus aiemmin hankittua kehon motoriikkaa ja pääsevät eroon vanhoista tavoista, tunteista, mielikuvista ja sellaisista liikemalleista, jotka estävät heitä oppimasta uutta tekniikkaa.
Toki myös heille on erittäin hyödyllistä nähdä hyviä malleja ja saada oikeita sanallisia kieli-ja mielikuvia osana muutosprosessia, mutta valitettavasti näyttäisi siltä, etteivät nämä eivät yksinään tuo toivottuja tuloksia.
Ymmärrän ja olen hyvin tietoinen, että useimmat pelaajat eivät ole kiinnostuneet tekniikasta ja sen ” oikeellisuudesta”, siitä, miten tiettyjen toimintojen olisi hyvä toimia, jotta swingistä saataisiin johdonmukaisempi, vakaampi, tarkempi ja tehokkaampi, ja siten mahdollisesti parempia pelituloksia tuottavampaa.
Monille riittää, että menee edes sinnepäin, osuu kohtaisen usein palloon, ei satu mihinkään ja pelaaminen etenee mukavaan tahtiin. Ja tietenkin, jos haluaa oppia esimerkiksi tarkkuutta ja vakautta, ei tarvitse matkia Rorya tai Nellyä tekniikan kaikilla osa-alueilla, vähempikin riittää oikein hyvin.
Voisi jopa väittää, että golfvalmentajan tehtävänä ei ole ainoastaan opettaa oppilaalle golfswingiin liittyviä oikeita asioita ja toimintoja, vaan olla enemmänkin Personal trainerina, fysiatrina, tai liikunnanopettajana ja auttaa pelaajaa vaikeassa muutosprosessissa niin, että pelaaja kykenisi oppimaan uusia taitoja ja hyvää tekniikkaa.
Ystävällisin terveisin,
Turkka Stenlund
PGA Pro, LO, GVT
Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.
Lisää tietoa ja tarkempi CV valmentajasta
Tutustu myös harjoitevideoihin
コメント