Olen valmentajana päässyt opettamaan myös lapsia ja nuoria – golfin lisäksi monissa muissakin urheilulajeissa. Heitä ohjatessani opetusmetodini on perustunut pääosin malli-mielikuva opettamiseen ja mallisuoritusten synkkaamiseen-eläytymiseen. Uusia liikunnallisia taitoja – kuten myös golfswing - opittiin mutkattomasti ja näennäisen "yksinkertaisin" menetelmin- ja usein jopa yllättävän nopeasti. Opetuksessa ei puututtu pieniin virheisiin, ei "solutasolla" oleviin tekniikan osasiin, eikä puhuttu tuntemuksista, joita oppilas ei mitenkään pystyisi ymmärtämään ja tuntemaan.
Nyt kun valmennan pääasiassa aikuisina golfin aloittaneita pelaajia hyödynnän yhä enemmän mallioppimista, synkkaamista ja mielikuvia sekä rentoa, kohtuullisen sallivaa oppimisilmapiiriä, koska se toimii erinomaisesti myös heillä.
Voi kun tuon Juuson swing on niin hieno ja rento! Kyllä lapset oppivat niin nopeasti!
Onko lapsilla jokin erityinen kyky, jonka avulla he oppivat niin helposti? Notkeus, liikkuvuus, kehonhallinta, motorikka, luontainen rentous, tai avoin mieli? Vai voisiko olla niin, että käytetyt opetukselliset menetelmät tuottivat sen nopean ja helpon oppimisen?
Yhtenä päämetodina liikunnan opetuksessa ja ohjauksessa pidetään malli- ja mielikuvaoppimista eli matkimista ja synkkaamista. "Keholla ajattelemista",- peilisolujen aktivoimista
Metodia on tutkittu ja testattu myös aikuisilla, ja tulokset eri verrokkiryhmillä ovat todistaneet selkeästi, että se sopii erinomaisesti myös aikuisvalmennukseen ja että se tuottaa erinomaisen hyviä tuloksia.
Katso lisää täältä:https://www.bodyswing.fi/post/teoria-treeni-ja-turkka
Matkimisessa toteutuu "yhteinen ja ymmärrettävä kieli"
Mielikuvaopetukseen perustuvassa metodissa puhutaan teoreettisista ja teknisistä yksityiskohdista kohtalaisen vähän. Siinä luotetaan enemmänkin sanattoman kehonkielen vaikutukseen. Mallinäyttöjen tulee olla rentoja, selkeitä, näennäisen helppoja ja "hymyssä suin" tehtyjä. Oppilaita ei saa laittaa miettimään monia asioita, asioita jotka liittyvät enemmänkin teoreettiseen analysointiin.
Matkiminen ei ole miettimistä, matkimisessa aivoissa toimivat ja aktivoituvat aivan eri mekanismit ja prosessit
Kuulostaako liian yksinkertaiselta? Meidän aikuistenhan pitää tietää tarkalleen tekniikan teoria, yksityiskohdat, syy-seuraussuhteet ja tiedostaa omat virheet ja puutteet ennen kuin voimme oppia uutta? Näinhän moni meistä ajattelee, koska meitä on pääasiassa opetettu niin.
Vanhojen virheiden poisoppimisessa oma metodi!
Tässä kohtaa on hyvä mainita, että yllä kuvaamani metodi on vain yksi tapa muiden joukossa. On selvää, että omassa valmennuksessani on paljon muitakin menetelmiä. Kädestä pitäen avustaminen, erilaiset valmistavat kehitysharjoitteet ja lihasmuistiin menneiden virheiden poisoppimisen metodi.
Katso lisää täältä:https://www.bodyswing.fi/post/onko-mallioppiminen-sittenkin-avain-swingin-oppimiseen
Liikkeen, tai liikesarjan käytännön opetuksessa pyritään ensisijaisesti näyttämään ja puhumaan vain oikeista suorituksista, sellaisista mihin pyritään. Näytöt ja puheet pitävät tukea toisiaan.
Katso video:
Liikkeen opetusmetodi kiteytettynä:
• luodaan mielikuva kokonaissuorituksesta • pilkotaan kokonaisuus osasuoritteisiin • lisätään muutamia kielikuvia mallinäyttöjen ja mielikuvien tueksi • annetaan aivojen peilisolujen toimia matkimisen prosessissa
Olenko opettanut swingiä enkä opettanut palaajaa oppimaan swingiä?
Myönnän, että olen pitkän urani aikana valmentanut aiemmin aikuisia eri metodeilla kuin lapsia ja nuoria. Olen puhunut aikuisille teorian yksityiskohdista, kriittisistä pisteistä, lainalaisuuksista, syy-seuraussuhteista ja spekuloinut monia, lähinnä kilpapelaajien tekemisiin liittyviä asioita. On tehty hyvinkin yksityiskohtaisia videoanalyysejä joista on poimittu lukuisia pieniä puutteita ja virheitä. Olen yrittänyt pitää valmennuksen mielenkiintoisena, monipuolisena ja tietysti hyvin asiantuntevana.
Miksi ihmeessä kertoa asioita joita maailman huiput tekevät, kun jo vartalonkierron oppiminen ennen osumaa on osoittautunut monille erittäin vaikeaksi. Varsinkin silloin kun laitetaan maila käteen ja pitäisi osua palloon
Minusta liian teknis-teoreettinen tapa opettaa käytännön toimintoja, liikesuoritusta, ei ole paras, sillä oppilas ei useinkaan pääse täysin kärryille, jos asiat tehdään liian vaikeiksi, monimutkaiseksi ja teoreettisiksi, tai tekemisen oheen ripotellaan tekniikkaan liittyviä "omituisia sanontoja" joita ei pysty mitenkään käsittämään ja käytännön harjoitteluun soveltamaan.
Useimmiten tuollaisen opetuksen tuloksena onkin hämmennystä, ahdistusta ja vääriin asioihin keskittymistä ja lopuksi käsilyönti, jossa suoritus perustuu pääosin palloon osumisen miettimiseen ja mailan ja käsien ohjailuun.
Palataan liikunnanopetuksen alkujuurille ja perusperiaatteisiin: ”Pidä asiat yksinkertaisina ja selkeinä. Näytä paljon, puhu vähän, teetä eniten! Näe metsä puilta!
Swingiä opitaan liikkeen opetuksen periaatteilla ja metodilla!
Saan usein kohteliasta hämmästystä käyttämästäni tavasta opettaa. Miksi näin vähän teorioita, yksityiskohtien miettimistä, arviointia ja pohtimista, virheiden läpikäymistä ja korjausta? Kukaan ei ole tähän mennessä opettanut swingiä tällä tavalla. Voiko noin yksinkertaisilla jutuilla mukamas oppia jotain näin vaikeaa tekniikkaa?
Tiedän, että metodini poikkeaa kovasti swingopetuksen trendeistä ja valtavirrasta, ja tämä tietenkin aiheuttaa paljon kysymyksiä.
Mutta, minä opetankin oikeita ja parempia liikesuorituksia ja liikkeitä, kehonhallintaa, liikkuvuutta, motorikkaa, jotka mahdollistavat hyvän Bodyswingin oppimisen, en tutkimustietoja siitä miten Roryn häntäluun asteluku on suhteessa niskanikamaan.
Katso täältä vielä Bodyswing- harjoitteet ja tekniikan esittely: https://www.bodyswing.fi/harjoitteet
On kuitenkin hyvä mainita vielä ihan selvyyden vuoksi, että kun Bodyswingin perusperiaate eli oikea vartalonkäyttö on kohtuullisen hyvin opittu, swingin kehittäminen ja säätäminen kyllä jatkuu. Swinghän ei tule koskaan ihan valmiiksi! Sen tietää myös ammattilaiset, sillä aina voi vielä kehittyä ja saada lyönti vieläkin varmemmaksi!
Terveisin,
PGA Pro Turkka Stenlund
Turkka Stenlund (PGA Pro v.1991) on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana (PGA) yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV
Osta Opi Bodywing-kirja, jossa swingin ydinasiat on kerrottu yksikertaisesti ja jossa paljon hyviä harjoitteita, miten itsekin kehität swingiäsi.
KIRJATILAUKSET SUORAAN OPETTAJALTA: proturkka(at)gmail.com
Hinta: 25e + postikulu 9,80e
Comments