Bodyswing ei ole rakettitiedettä!

Olen valmentajana päässyt ohjaamaan myös lapsia ja nuoria – golfin lisäksi monissa muissakin urheilulajeissa. Heitä ohjatessani opetusmetodini on perustunut pääosin malli-mielikuva opettamiseen, eläytymiseen ja mallisuoritusten synkkaamiseen. Uusia taitoja – kuten myös golfswing - opittiin mutkattomasti ja näennäisen "yksinkertaisin" menetelmin- ja usein jopa yllättävän nopeasti. Opetuksessa ei puututtu pieniin virheisiin, tai korostettu teoreettisia teknisiä yksityiskohtia.
Nyt kun valmennan pääasiassa aikuisina golfin aloittaneita pelaajia hyödynnän yhä enemmän mallioppimista ja mielikuvia ja rentoa, kohtuullisen sallivaa oppimisilmapiiriä, koska se toimii erinomaisesti myös heillä.
Voi kun tuon Juuson swing on niin hieno ja rento! Kyllä lapset oppivat niin nopeasti!
Onko lapsilla jokin erityinen kyky, jonka avulla he oppivat niin helposti? Notkeus, liikkuvuus, kehonhallinta, motorikka, luontainen rentous, tai avoin mieli? Vai voisiko olla niin, että käytetyt opetukselliset menetelmät tuottivat sen nopean ja helpon oppimisen kyvyn?
Yhtenä päämetodina liikunnan opetuksessa ja ohjauksessa pidetään malli- ja mielikuvaoppimista eli matkimista ja synkkaamista. "Keholla ajattelemista", selkeää mielikuvaa liikekokonaisuudesta.
Metodia on tutkittu ja testattu myös aikuisilla, ja tulokset eri verrokkiryhmillä ovat todistaneet selkeästi, että se sopii erinomaisesti myös aikuisvalmennukseen ja että se tuottaa erinomaisen hyviä tuloksia.
Katso lisää täältä:https://www.bodyswing.fi/post/teoria-treeni-ja-turkka
Matkimisessa toteutuu yhteinen ja ymmärrettävä "kieli"
Mielikuvaopetukseen perustuvassa metodissa puhutaan teoreettisista ja teknisistä yksityiskohdista kohtalaisen vähän. Siinä luotetaan enemmänkin sanattoman kehonkielen vaikutukseen. Mallinäyttöjen tulee olla rentoja, selkeitä, näennäisen helppoja ja hymyssä suin tehtyjä. Oppilaita ei saa laittaa miettimään mitä mallissa tarkalleen tapahtui.
Matkiminen ei ole miettimistä, matkimisessa toimivat aivan eri mekanismit ja prosessit
Poisoppimisessa ja kehonhallinnassa oma metodi!
Tässä kohtaa on hyvä mainita, että yllä kuvaamani metodi on vain yksi tapa muiden joukossa. On selvää, että omassa valmennuksessani on paljon muitakin menetelmiä. Kädestä pitäen avustaminen, erilaiset valmistavat kehitysharjoitteet ja lihasmuistiin menneiden virheiden poisoppimisen metodi.
Katso lisää täältä:https://www.bodyswing.fi/post/onko-mallioppiminen-sittenkin-avain-swingin-oppimiseen
Tarvitseeko omia virheitä tietää?
Kuulostaako liian yksinkertaiselta? Meidän aikuistenhan pitää tietää tarkalleen tekniikan teoria, yksityiskohdat, syy-seuraussuhteet ja tiedostaa omat virheet ja puutteet ennen kuin voimme oppia uutta? Näinhän moni meistä ajattelee, koska meitä on pääasiassa opetettu niin.

Mutta kun liikkeen, tai liikesarjan käytännön opetuksessa ei saisi opettaa näin. Liikkeiden opetuksessa pyritään ensisijaisesti näyttämään ja puhumaan vain oikeista suorituksista, sellaisista mihin pyritään. Näytöt ja puheet pitävät tukea toisiaan.
Liikkeen opetusmetodi kiteytettynä:
• luodaan mielikuva kokonaissuorituksesta • pilkotaan kokonaisuus osasuoritteisiin • lisätään muutamia kielikuvia mallinäyttöjen ja mielikuvien tueksi • annetaan aivojen peilisolujen toimia matkimisen prosessissa

Onko lapsi tai nuori oppijana jotenkin niin ylivertainen, että hän ei edes tarvitse yksityiskohtaista teknis-teoreettis painotteista kädestä pitäen ohjausta oppiakseen? Vai menettääkö ihminen apinoinnin-matkimisen kyvyn lopullisesti täytettyään 15 vuotta? Myönnän, että olen pitkän urani aikana valmentanut aiemmin aikuisia eri metodeilla kuin lapsia ja nuoria. Olen puhunut aikuisille teorian yksityiskohdista, kriittisistä pisteistä, lainalaisuuksista, syy-seuraussuhteista ja spekuloinut monia, lähinnä kilpapelaajien tekemisiin liittyviä asioita. Tehnyt hyvinkin yksityiskohtaisia videoanalyysejä joista on poimittu lukuisia pieniä puutteita ja virheitä. Olen yrittänyt pitää valmennuksen mielenkiintoisena, monipuolisena, motivoivana ja tietysti hyvin asiantuntevana.
Olenko opettanut golfia enkä opettanut palaajaa oppimaan golfia? Elämmekö me golfvalmentajat omassa kuplassamme, kuten olen joskus kuullut moitittavan?
Minusta liian teknis-teoreettinen tapa opettaa käytännön toimintoja, liikesuoritusta ei ole paras, sillä oppilas ei useinkaan pääse täysin kärryille, jos asiat tehdään liian vaikeiksi, monimutkaiseksi ja teoreettisiksi, tai tekemisen oheen ripotellaan tekniikkaan liittyviä sanoja, tai omituisia sanontoja joita ei pysty mitenkään käsittämään ja käytännön harjoitteluun soveltamaan.
Miksi ihmeessä kertoa asioita joita maailman huiput tekevät, kun jo vartalonkierron oppiminen ennen osumaa on osittautunut monille erittäin vaikeaksi. Varsinkin silloin kun laitetaan maila käteen ja pitäisi osua palloon?
Opettavatko opettajat miettimään palloon osumista?
Useimmiten tuollaisen opetuksen tuloksena onkin hämmennystä, ahdistusta ja vääriin asioihin keskittymistä ja lopuksi käsilyönti, jossa suoritus perustuu pääosin palloon osumisen miettimiseen ja mailan ja käsien ohjailuun.
Palataan liikunnanopetuksen alkujuurille ja perusperiaatteisiin: ”Pidä asiat yksinkertaisina ja selkeinä. Näytä paljon, puhu vähän, teetä eniten! Näe metsä puilta!
Katso video:
Bodyswing on suoritus jota opitaan liikunnan- ja urheiluvalmennuksen periaatteilla!
Saan usein kohteliasta hämmästystä käyttämästäni tavasta opettaa. Miksi näin vähän teorioita, yksityiskohtien miettimistä, arviointia ja pohtimista, virheiden läpikäymistä ja korjausta? Kukaan ei ole tähän mennessä opettanut swingiä tällä tavalla. Voiko noin yksinkertaisilla jutuilla mukamas oppia jotain näin vaikeaa tekniikkaa?
Tiedän, että metodini poikkeaa kovasti golfopetuksen trendeistä ja valtavirrasta, ja tämä tietenkin aiheuttaa paljon kysymyksiä.
Mutta, minä opetankin oikeita ja parempia liikesuorituksia ja liikkeitä, kehonhallintaa, liikkuvuutta, motorikkaa, jotka mahdollistavat hyvän Bodyswingin oppimisen, en tutkimustietoja siitä miten Roryn häntäluun asteluku on suhteessa niskanikamaan.
Voin ilokseni todeta, että vaikka opetustapani on näennäisesti yksinkertaistunut, niin oppilaiden Bodyswingin oppiminen onkin nopeutunut ja mahdollistunut.
Katso Bodyswing- harjoitteet ja tekniikan esittely: https://www.bodyswing.fi/harjoitteet
On kuitenkin hyvä mainita vielä ihan selvyyden vuoksi, että kun Bodyswingin perusperiaate eli oikea vartalonkäyttö on kohtuullisen hyvin opittu, swingin kehittäminen ja säätäminen kyllä jatkuu. Swinghän ei tule koskaan ihan valmiiksi! Sen tietää myös ammattilaiset, sillä aina voi vielä kehittyä ja saada lyönti vieläkin varmemmaksi!
Terveisin,
PGA Pro Turkka Stenlund

Turkka Stenlund (PGA Pro v.1991) on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana (PGA) yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV

Osta Opi Bodywing-kirja, jossa swingin ydinasiat on kerrottu yksikertaisesti ja jossa paljon hyviä harjoitteita, miten itsekin kehität swingiäsi.