Svingin oppiminen ja opettaminen on monimutkaisempaa kuin äkkiselltään voisi kuvitella. Nuorena ja kokemattomana valmentajana ajattelin, että mitä enemmän pystyn selittämään oppilaille svingin teoriaa, näyttämään hienoimmat ja salaisimmat yksityiskohdat ja analysoimaan niitä yhdessä heidän kanssaan, sitä paremmin ja nopeammin he oppisivat oikean svingitekniikan käytännössä
Katso alla oleva lyhyt haastatteluvideo oppimisen ja opettamisen perusperiaatteista:
"Puhu vähän, näytä paljon, teetä eniten"
Kysymys kuulukin, riittääkö oppimiseen opetus jossa läpikäydään oikeita asioita ja mitä pitäisi tehdä, vai tarvitaanko "taistelupari" jossa opettaja näyttää livenä oikeita liikkeitä, tai liikkeen osia, vahvistaa ja tukee niitä selkeällä artikuloinnilla ja kielikuvilla. ja avustaa kädestä pitäen niiden tekemistä, ja jossa oppilas tuntee miltä oikea liike tuntuu ja miten se eroaa mahdollisesti vanhasta.
Vaikka oppilaalla olisi teoreettista tietoa oikeasta swingistä ja siihen liittyvistä lukuista yksityiskohdista, voiko hän mitenkään tietää, mitä hän käytännössä tekee, miten yksityiskohdat todellisuudessa menevät ja miten ne vertautuvat oikeaan?
Vaikka pelaaja tietäisi molekyylitasoa myöten, mistä osasista Roryn tai Nelly Kordan swing koostuu, auttaako se häntä oppimaan, jos hän ei ensin jäljittelisi ja matkisi heidän tekemäänsä swingiä ja sitten näkisi oman swinginsä videolta, miten tuo jäljittely toimii ja miten itsellä menee.
Liikkeen oppiminen alkaa aina jäljittelyllä eli jonkin kohdan tai toiminnan matkimisella. Näet, miten lantio, jalat, hartiat ja kädet liikkuvat, ja yrität jäljitellä niitä. Sitten katsotaan videolta, miten meni, ja opettaja näyttää sen uudelleen, ja jäljittelet sitä taas, kunnes osaat tehdä sen oikein, tai ainakin kohtuullisen oikein.
Ja tuossa matkimisen yhteydessä ei puhuta teorioista tai ylipäätään mitään vaikeaselkoista, vaan oppilaiden annetaan matkia annettua mielikuvaa. On hyvä muistaa, että jonkin asian miettiminen on aivan eri asia kuin jonkin liikkeen, tai liikesuorituksen matkiminen (vrt. Peilisolut).
Kuten huomaatte, liikkeiden ja liikesarjojen oppiminen on hämmästyttävän yksinkertainen prosessi, jossa ei tarvitse opiskella swing-teoriaa samaan aikaan tai miettiä mitään muutakaan vaikeaa.
On vain eläydyttävä mallinäyttöön, avauduttava uusille toiminnoille, heittäydyttävä mukaan - ja matkittava.
Monet pelaajat ovat varmasti törmänneet oppitunteihin, joilla esitellään oikean ja ”täydellisen” swingin teoriaa ja yksityiskohtia ja missä he menevät pieleen, mutta jossa itse suorituksen kokonaiskuva ja liikkeen pääidea on jäänyt epäselväksi mielikuvatasolla. Ja miten tuo kokonaiskuva vertautuu siihen, mitä omassa swingissä oikeasti tapahtuu.
Vielä kerran, swingiä ei voi oppia ilman selkeää mielikuvaa siitä, mitä jäljittelet. Pelkkä omien virheiden näkeminen, yksityiskohtien kuunteleminen, lukeminen tai videoiden katsominen ei ole käytännön oppimista, vaan se johtaa helposti yliajatteluun, virheiden miettimiseen, tai vääristyneeseen illuusioon omasta osaamisesta, ja jopa tilanteisiin, joissa uuden oppiminen voi käydä jopa mahdottomaksi. Vasta kun osaat käytännössä, voit videoista, luetusta tekstistä, tai puheista kerrata, tai vahvistaa omaa osaamistasi ja tietämystäsi.