top of page
  • proturkka

Miten opit vartaloswingin!

Päivitetty: 1 päivä sitten

Nuorena ja kokemattomana valmentajana ajattelin, että mitä enemmän pystyn selittämään oppilaille svingin teoriaa, kertomaan hienoimmat ja salaisimmat yksityiskohdat ja analysoimaan niitä yhdessä heidän kanssaan, sitä paremmin ja nopeammin he oppisivat oikean svingitekniikan käytännössä.

Miten sitten mahtoikaan käydä?


Katso alla oleva lyhyt haastatteluvideo oppimisesta ja opettamisen perusperiaatteista:



"Puhu vähän, näytä paljon, teetä eniten"


Kysymys kuulukin, riittääkö oppimiseen opetus jossa läpikäydään oikeita asioita ja mitä pitäisi tehdä, vai tarvitaanko "taistelupari" jossa opettaja näyttää livenä oikeita liikkeitä, tai liikkeen osia, vahvistaa ja tukee niitä selkeällä artikuloinnilla ja kielikuvilla. ja avustaa kädestä pitäen niiden tekemistä, ja jossa oppilas tuntee miltä oikea liike tuntuu ja miten se eroaa mahdollisesti vanhasta.


Vaikka oppilaalla olisi teoreettista tietoa oikeasta swingistä ja siihen liittyvistä lukuista yksityiskohdista, voiko hän mitenkään tietää, mitä hän käytännössä tekee, miten yksityiskohdat todellisuudessa menevät ja miten ne vertautuvat oikeaan?  

Vaikka pelaaja tietäisi molekyylitasoa myöten, mistä osasista Roryn tai Nelly Kordan swing koostuu, auttaako  se häntä oppimaan, jos hän ei ensin  jäljittelisi ja matkisi heidän tekemäänsä swingiä ja sitten näkisi oman swinginsä videolta,  miten tuo jäljittely toimii ja miten itsellä menee. Jäljittely ja matkiminen on toki vasta lähtökohta, todellinen oppiminen vaatii oikeiden toimintojen tuntemisen.





Liikkeen oppiminen alkaa aina jäljittelyllä eli jonkin kohdan tai toiminnan matkimisella. Näet, miten lantio, jalat, hartiat ja kädet liikkuvat, ja yrität jäljitellä niitä. Sitten katsotaan videolta, miten meni, ja opettaja näyttää sen uudelleen, ja jäljittelet sitä taas. Mikäli jäljittely ei jostain syystä onnistu ja ei tuo toivottua tulosta, valmentaja avustaa kädestä pitäen jotta oppilas tuntisi kehossaan tai kehon osissaan miltä oikea suoritus tuntuu.


Ja tuossa matkimisen ja oman kehon tuntemisen, kuuntelun yhteydessä  ei puhuta teorioista tai ylipäätään mitään vaikeaselkoista, vaan oppilaiden annetaan matkia annettua mielikuvaa ja tuntea menikö oikein vai väärin.  On hyvä muistaa, että jonkin yksittäisen asian miettiminen on aivan eri asia kuin jonkin liikkeen, tai liikesuorituksen matkiminen (vrt. peilisolut)


Kuten huomaatte, liikkeiden ja liikesarjojen oppiminen on kohtalaisen yksinkertainen prosessi, jossa ei  tarvitse opiskella swing-teoriaa samaan aikaan tai miettiä mitään muutakaan  vaikeaa. 


On vain eläydyttävä mallinäyttöön, tuntea oikea liike, tai liikesuoritus ja heittäydyttävä uusiin toimintoihin

Monet pelaajat ovat varmasti törmänneet oppitunteihin, joilla esitellään oikean ja ”täydellisen” swingin teoriaa ja yksittäisiä yksityiskohtia, ja missä kohtaa heidän tekemänsä yksityiskohdat menevät väärin, tai eritavalla, mutta itse suorituksen kokonaiskuva ja liikkeen pääidea ja periaate on jäänyt epäselväksi mielikuvatasolla, ja miten tuo kokonaiskuva vertautuu siihen, mitä omassa swingissä oikeasti tapahtuu. 


Vielä kerran, swingiä ei voi oppia ilman selkeää mielikuvaa ja tunnetta oikeista liikkeistä ja liikesuorituksesta. Pelkkä omien virheiden näkeminen, yksityiskohtien kuunteleminen, lukeminen tai videoiden katsominen ei ole käytännön oppimista, vaan se johtaa helposti yliajatteluun, virheiden miettimiseen, tai vääristyneeseen illuusioon omasta osaamisesta, ja jopa tilanteisiin, joissa uuden oppiminen voi käydä jopa mahdottomaksi.  Vasta kun osaat käytännössä vartaloswingin, voit videoista, luetusta tekstistä, tai puheista kerrata, tai vahvistaa omaa osaamistasi ja tietämystäsi. 


Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.



Tutustu myös harjoitevideoihin  



Comments


bottom of page