top of page

Bodyswingin opettelussa mietitään vähän, matkitaan paljon ja tunnetaan eniten!

Päivitetty: 17.5.

Kun katsot hyviä pelaajia, heidän swinginsä näyttävät niin helpoilta, rennoilta ja luonnollisilta. On helppo olettaa, että he ovat vain notkeita ja urheilullisia, tai että kaikki on heille vain niin  helppoa, koska he ovat harjoitelleet niin paljon lapsesta saakka.




Miksi aikuiset, jotka ovat aloittavat golfin myöhemmällä iällä, kamppailevat usein niin paljon niin "helpon" näköisen swingin kanssa? Ovatko motoriset taitomme heikentyneet? Emmekö enää osaa matkia, jäljitellä ja "synkata"? Olemmeko liian kankeita ja kömpelöitä, vai estävätkö aiemmin omaksutut, mahdollisesti "väärät" liikemallit uuden oppimisen?

Vai voisivatko käytetyt opetusmetodit liittyä jollain tavalla Bodyswingin oppimisen vaikeuteen?


Kuten hyvin tiedämme, swing on pääosin eteenpäin suuntautuva kiertoliike. Se on myös sarja liikkeitä, kineettinen liikeketju, jossa keho, kehon osat ja maila liikkuvat tietyssä järjestyksessä ja liikeradalla. Tarkoituksena ja tavoitteena osua palloon kohtaisen puhtaasti ja tehokkaasti, saada pallo lentämään tarkasti kohteeseen ja tarvittaessa pitkälle. Lisäksi tavoitteena on saada swingistä vakaa, rento ja samalla toistettava.




Miten siis opastamme ja valmennamme tätä " yhtälöä" niille, jotka aloittavat golfin pelaamisen aikuisiällä? Miten he voivat oppia ja päästä suoritukseen, jossa osutaan palloon suhteellisen hyvällä tarkkuudella, saadaan pallo lentämään sinne minne he toivovat, ja tarvittaessa saavat lentoon riittävästi pituutta? Ja tavalla, joka tekee swingistä enemmän tai vähemmän johdonmukaisen, luonnollisen ja toistettavan?



"Päätelmäni ja kirjoitukseni opettamisesta, valmentamisesta ja oppimisesta  ovat saaneet vahvistusta ja tukea valmennuksessani käyneiden, kokeneiden pelaajien kommenteista, jotka ovat käyneet useiden eri opettajien opetuksessa"  


Äkkiseltään voisi ajatella, että hyvän, oikean ja toimivan swingin kehittämiseksi pelaajan pitäisi tietää kaikki swingin pienimmätkin yksityiskohdat ja tietää miten niiden pitää mennä ja olla swingin eri vaiheissa. Hänen tulisi olla myös tietoinen omista virheistään ja puutteistaan, ennen kuin hän voi alkaa oppimaan oikeita ja uusia asioita, liikkeitä ja swingiin liittyvää liikesarjaa.


Onko asia näin? Pitääkö tietää ennakkoon ihan pienimmätkin swingiin liittyvät yksityiskohdat ja muuttujat? Teoria? Pitääkö tiedostaa omat puutteet ja mahdolliset virheet? 

Vaikka harrastuksen alussa on tärkeää ymmärtää, mitä sanontoja, teknisiä yksityiskohtia, periaatteita, pohjakäsitteitä ja lakeja hyvään ja oikeaan svingiin sisältyy, on täysin eri asia, mitä, miten ja millä periaatteilla sitä opetetaan käytännön valmennuksessa.


Pelaajan ei useinkaan tarvitse tulla tietoiseksi kaikista  pienistä asioista, muuttujista, tutkimustiedoista, omista puutteistaan ja opettajan omista mieltymyksistä, eri tyylisuunnista ja monien "koulukuntien" painotuksista. Päinvastoin, liiallinen, usein epäselvä ja monitulkintainen tieto voi pahimmassa tapauksessa estää hyvän tekniikan oppimisen ja swingin kehittymisen.


Käytännön valmennuksen alussa on hyvä lähteä liikkeelle siitä, että svingi on pääasiassa eteenpäin suuntautuva liikesarja, jonka vartalo johtaa, ja jota tulisi opettaa liikkeenopetuksen ja myös yleisen urheiluvalmennuksen yleisiä periaatteita ja menetelmiä käyttäen. Näihin periaatteisiin kuuluu esimerkiksi liikkeen, tai liikesarjan asteittainen kehittäminen, liikkeen tunteminen, jäljittelyn oppiminen ja kehittäminen. Eli liikettä ei niinkään ajatella, vaan enemmänkin matkitaan ja tunnetaan, meneekö se oikein.


Toisin sanoen swingiä ei tulisi opettaa ensisijaisesti pilkkomalla se pienempiin osiin, kertomalla teoriaa ja esittelemällä oppilaan tekemiä "virheitä", vaan keskittymällä pikemminkin ensin suurempiin osakokonaisuuksiin, vartalon. käsien ja mailan liikeratoihin, liikejärjestykseen-liikeketjuun, vartalonkierron kautta mailaan välittyvään voimantuottoon ja kokonaissuorituksen idean hahmottamiseen ja tuntemiseen.







Vasta kun suuremmat kohteet ja toiminnot, kehon toiminta, vartalon, käsien ja mailan liikeradat, liikeketju ja painopisteen asema osumassa sekä vartalonkierron kautta mailaan välittyvä voimantuotto ovat enemmän tai vähemmän hallinnassa, voidaan yksittäisiä pienempiä kohtia säätää tarpeen mukaan swingin tarkentamiseksi ja tehostamiseksi. ( tyvestä latvaan - rungosta oksiin-periaate)  


  1. Liikkeitä opitaan ensisijaisesti jäljittelemällä, matkimalla ja tuntemalla. Opettajien on siis näytettävä usein ja kohtuullisen paljon, monista näyttösuunnista, selkeitä ja oikeita mallisuorituksia ja pyydettävä oppilaita keskittymään tarkasti näihin näyttöihin. 


  2. Opettajan tulee myös avustaa kädestä pitäen paljon, jotta tunne oikeasta liikkeestä tai liikkeen osasta välittyisi oppilaalle. 


  3. Opettajan ei siis pitäisi pyytää oppilaita miettimään "pysähtyneessä” swingkuvassa olevia yksittäisiä yksityiskohtia, vaan keskeisimmät yksityiskohdat paljastuvat, hahmottuvat  ja näkyvät valmentajan tekemässä selkeässä live malliliikkeessä jota oppilas matkii (vrt. aivoissa sijaitsevat peilisolut,-- matkiminen ei ole miettimistä) )


    Suurin osa tekniikan yksityiskohdista, esimerkiksi ranteet ja käsivarret menevät ihan itsekseen oikein, kunhan ensin vartalon liikerata, painonsiirto ja kierrot ovat mennet oikein. Eli, siksi niiden joidenkin pienten kohtien miettiminen on turhaa ja usein myös kokonaisuuden oppimisen kanalta haitallista. Toki jos vartalon toiminta ei ole mennyt oikein, niin kyllä niitä virheitä sinne ranteisiin ja käsiin tulee väkisinkin.


  4. Opettajan  on puhuttava vähän, ja jos puhutaan, sen  on oltava selkeää ja ymmärrettävää ja sen on tuettava erityisesti näytettävää, tai tehtävänä olevaa liikettä, ei niinkään liikkeen sisällä olevaa yksittäistä yksityiskohtaa, tai mahdollista virhettä.  





KITEYTYS: Koska vartaloswing on liikeketju, sarja liikkeitä, jossa jokaisen osan on toimittava suunnilleen oikeassa järjestyksessä ja tavalla, bodyswing-tekniikan oppiminen edellyttää askel askeleelta etenevää ja ohjelmoitua kehitysohjelmaa, jossa vartalon liikkeet, liikeradat, ja painonsiirtokierto opitaan tietyssä järjestyksessä ja edetään askel askeleelta kohti toimivaa kokonaisuutta.


Kyse ei siis ole yhden asian tai yksittäisten yksityiskohtien oppimisesta, tai käsien ranteiden ja gripin säätämisestä tai korjaamisesta, kuten usein kuulee opetuksissa tehtävän.

Vaikeinta liikkeen oppimisen opetusmenetelmissä on niiden "uskottavuus".

Pelaajien on vaikea ymmärtää, että liikkeen opetusmenetelmät, fyysisen kehityksen menetelmät ja urheiluvalmennuksen menetelmät ovat niin erilaisia kuin mitä ja miten heille on swing-tekniikkaa aiemmin opetettu. On vaikea uskoa, että "näennäisesti" yksinkertaisilla menetelmillä voidaan opettaa niin vaikeaksi kuvattua ja äärimmäisen tarkkaa suoritusta.


JOHTOPÄÄTÖS:


Oppimisprosessin onnistuminen riippuu valmentajan pedagogisista tiedoista ja taidoista, liikuntakasvatuksen,- liikkeen ja urheiluvalmennuksen perusperiaatteiden osaamisesta, sekä hänen kyvystään antaa esimerkillisiä, selkeitä ja ymmärrettäviä demonstraatioita. Osata rakentaa ohjelmoitu swingin kehitysohjelma ja hallita yleistä opettamisen didaktiikkaa, opetusoppia. Swingtekniikan yksittäisten kohtien ja teorian esitelmöinnin osaaminen ovat vähemmän tärkeitä.


Loppuun: Ymmärrän hyvin, että nykypäivänä on  tarjolla analysaattoreita, huipputarkkoja tutkia ja mitä tahansa muita laitteita, joita markkinoidaan oppimisen apuvälineinä ja mahdollistajana ja että ne ovat jopa oppimisen kannalta välttämättömiä.

Kun jopa maailman huippupelaajat näyttävät käyttävän Trackmania jokaisella harjoituskerralla (vrt. kaupallinen yhteistyö - komissio), ei ole ihme, että ikivanhat oppimismenetelmät ja oppilaan oman oppimiskyvyn lisäämiseen liittyvät asiat unohtuvat ja jäävät helposti tieteellis-teoreettisen valmennusmetodin jalkoihin. 


On hyvä muistaa,  että vaikka maailma kehittyy, on ihminen liikkeen oppimisen kannalta aika lailla sama kuin se on ollut tuhansia vuosia sitten. -matki, toista ja tunne!


Tutustu myös harjoitevideoihin  

ja muihin blogeihin  


Katso tulevat Bodyswingkurssit, klinikat ja yksityisvalmennus


Kesäkauden opetuspaikka: Megarange, Airport, Vantaa


Terveisin,

Turkka Stenlund, PGA Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana ja golfkoulujen perustajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion, Kisakeskuksen ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.













Comments


bottom of page