top of page

Naisgolfarit ja lyöntien pituudet!

Päivitetty: 29. huhtik.



Naisten kommenteissa ja tarpeissa korostuu yksi asia yli muiden: tehokkaampi ja parempi rautamailoilla pelaaminen, sekä lyöntipituuden saaminen.


Ennen kuin lähden pohtimaan varsinaisia parantamis- ja korjausliikkeitä, on hyvä miettiä millaiset ovat itse pelin ja golfkenttien vaatimukset erityisesti naispelaajille. Minun näkemykseni mukaan useat golfkentät ovat suhteessa pidempiä naisille kuin miehille. Ihannetilanteissa, jossa siis molemmat sukupuolet osaavat jo teknisesti ja taidollisesti pelata hyvin, pituusero punaisten ja keltaisten tiiauspaikkojen välillä on toki perusteltu ja pääsääntöisesti ihan kohdillaan. Mutta, jos ja kun ei olla ihannetodellisuudessa, nämä pituuserot korostuvat.


Miehet korjaavat usein tekniikan voimalla

Kuten hyvin tiedämme, miehet ovat - ainakin suurin osa miehistä - fyysisesti vahvempia kuin naiset. Miehet ovat monesti tottuneempia mailapeleihin ja pystyvät näin ollen vahvemmilla ja nopeimmilla käsivarsillaan kompensoimaan muita teknisiä puutteitaan. Miehet siis pystyvät lyömään pidemmälle käsiswingilläkin, ilman että voimantuotto tulisi juurikaan vartalosta. He saavat pallon lentämään tälläkin "tekniikalla" yllättävän pitkälle, vaikka pallon lentolait ja osuman periaatteet eivät toteudu lähellekään optimaalisesti.


Alla kaksi erinomaista harjoitusta mailanpään nopeuden kehittämiseen:








Tehoa osumaan ja painetta palloon rautamailoilla!










Naisen vartalossa on potentiaalia

Pelkkä voiman käyttö ei yleensä toimi naisilla. Saadakseen riittävästi pituutta, etenkin pitkillä väylillä, ja saadakseen hyviä tuloksia, naisten tulisi hyödyntää oikeaa swingtekniikkaa erityisen hyvin. Heidän tulisi oppia ehdottomasti tehokkaampi vartalon käyttö, oikealla tavalla kiertyvä lantio ja ylävartalo, oikein rytmitetty painonsiirtokierto sekä yhdistää siihen suorat osumakädet. Näillä pärjäisi jo todella hyvin.


Jos pelaa palloa kunnolla alaspäin- (kuva) ja saa enemmän osumapainetta palloon, niin johan lentää!


Katso mitä tarkoitetaan osumapaineella ja alaspäin pelaamisella: https://www.bodyswing.fi/post/alaspäin-pelaaminen-avain-hyväksi-golfariksi





Näin etenkin rauta- ja hybridimailoilla. Jos näillä mailoilla swingataan palloon alhaalta ylöspäin, lyönti lähtee usein ohuena, oikealle auenneena osumana, tai duffina. Palloon ei siis saada riittävää painetta, tehoa eikä alakierteisyyttä, mikä olisi

tärkeää. Draiverilla sen sijaan swingataan mailalla palloa ylöspäin.


Katso myös tämä blogi; Millaisia virheitä käsivarsiin tulee ja miten ne vaikuttavat osumiin erityisesti rautamailoilla: https://www.bodyswing.fi/post/naisgolfarit-ja-lyöntien-pituudet-osa-2





Naisilla on luontaisemman liikkuvuuden ansiosta huomattavasti parempi potentiaali oppia nämä vartalonkäytön biomekaaniset toiminnat kuin miehillä, joten tähän kannattaa todellakin panostaa.

Ottaa siis vartalo monipuolisempaan ja tehokkaampaan hyötykäyttöön. Lisäksi rautamailoihin tulee saada lisää painetta, saada pitempi kontaktiaika mailan ja pallon väliin. Näin pallo puristuu ja kimmahtaa mailasta ylös lentoon ja lentää pidemmälle.


Katso linkistä lisää, miksi lantiolla on niin ISO merkitys swingissä: https://www.bodyswing.fi/post/lantiolla-iso-merkitys-swingissä





Lantionkierto harjoitus



Bodyswing takaa pidemmät lyönnit!

Nämä parantamis- ja kehittämistoimet eivät todellakaan ole mitään rakettitiedettä, vaan suhteellisen yksinkertaisia toimenpiteitä. Ne pitävät sisällään harjoittelua muutaman harjoitteen muodossa. Ei tarvitse omaksua vaikeaselkoista teoriaa, eikä pieniä "lillukanvarsia", ainoastaan "herätellä" oma vartalo toimimaan tehokkaammin. Sitä varten tarvitaan hitusen rohkeutta, avointa mieltä ja uskoa itseensä.








Opetus etenee järjestelmällisesti osatehtävien kautta kohti kokonaisuutta. Asiat opitaan oikeassa järjestyksessä: pienestä isoon, hitaasta nopeaan ja helposta vaikeaan

Mitä tarkemmaksi ja hallitummaksi vartalon käyttö tulee, sen paremmin Bodyswing on hallussa. Oikein ajoitetulla painonsiirrolla, nopeahkolla keskivartalon ja lantion kierrolla, suorilla osumakäsillä sekä tehokkaalla ranne- ja kyynärkulmien toiminnalla saadaan lisää voimaa ja pituutta kaikkiin lyönteihin. Ei siis voimalla, vaan oikealla golfin lajitekniikalla, bodyswingillä.



Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV




1 123 katselukertaa0 kommenttia

Comments


bottom of page