top of page

Valmennus- ja rangeopit tehokkaammin itse peliin


Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin se, ettei pysty ulosmittaamaan kentällä sitä, mitä on kursseilla, valmennuksessa ja rangella oppinut!


Siellä swing kyllä sujuu suhteellisen hyvin, mutta pelissä on aivan liikaa hajontaa. On rytmi sekaisin. Kehossa on jännitystä tai yliyrittämistä. Ei tule puhtaita osumia. ARGH! Tuttua monelle, varmaan sinullekin? Törmään tähän aiheeseen lähes päivittäin keskustellessani oppilaitteni kanssa. Tässä blogissa en puutu varsinaisesti omatoimisen toistoharjoittelun kaavaan, vaan enemmänkin sellaisiin asioihin ja toimintoihin, joiden avulla voidaan edistää pelilyönnin löytymistä. Aihe on suunnattu erityisesti sellaisille pelaajille, jotka hallitsevat rangella tekniikan jo kohtuullisen hyvin, mutta eivät millään tahdo saada onnistumisia kentällä.

Miten hyvä swing onnistuu pelissä?

Miten sitten toimia, että se swing tai chippi menisi edes lähellekään niin hyvin kuin silloin oppitunnilla opettajan kanssa tai rangella omissa harjoituksissa? Voisiko olla niin, että myös pelikentällä tulisi oikeasti keskittyä oikeisiin liikkeisiin? Niihin liikkeisiin, oivalluksiin, fiiliksiin ja tuntemuksiin, jotka olivat opetuksessa ja harjoituksissa toimineet? Käyttää ja muistella mielikuvaa hyvästä suorituksesta? Keskittyä selkeämmin tempoon, rytmiin ja rentouteen? Tehdä harjoitusswinginä mielikuvan kaltainen ja oikeasti loppuun asti viety swing? Luottaa siihen että hyväntuntuinen harjoitusswing voi toimia myös pallon kanssa!

Perusvinkkinä voisi sanoa, että ei kannata liikaa keskittyä tuloksentekoon, tarkkaan maaliin, pituuteen tai aina ei edes puhtaaseen osumaan, vaan lähteä hakemaan vain ja ainoastaan hyviä swingejä! Swingaa siis hymyssä suin ja sormet rentoina. Sieltä se hyvä swing tulee helpommin ja onnistut useammin.


Rangeosaamisesta peliosaamiseksi
Kun on opeteltu jotain uutta tekniikka-asiaa, kuten Bodyswingiä, sen vieminen lihasmuistiin kestää oman aikansa. Se ei käy käden käänteessä.

Ensin tekniikka opitaan rangella, paineettomassa tilanteessa, useiden pallojen kanssa kokeiltaessa ja suoritukseen keskittyneenä. Sen jälkeen tekniikkaa aletaan ajamaan pelilyönneiksi pelikentällä. Tätä prosessia kannattaa tehdä samoin periaattein kuin opeteltaessa rangella: keskittymällä liikkeeseen, kehon toimintaan, keskittymällä tempoon, rytmiin ja läpivientiin. Rohkeasti, mutta rennosti. Kannattaa myös keskittyä eniten isoihin kokonaisuuksiin. Niihin asioihin, mihin harjoituksissa keskityttiin, ei siis itse tuloksentekoon. Ei täysillä, vaan kontrolloiden, haltuunoton periaatteella eli keräten hyviä lyöntejä. Uskallan väittää, että tämänkaltainen rangeosaamisen vienti peliosaamiseksi puuttuu useimmilta pelaajilta. Ehkä kuvitellaan, että rangeosaamiset siirtyvät tuosta vaan kentälle ja itse peliin Mutta. Eivät ne siirry. Pienetkin paineet, jännitykset, yliyrittämiset ja rytmin sekaannukset palauttavat helposti vanhan lihasmuistin päälle ja hyviä swingejä ei taas lähdekään.


Kohti varmempia swingejä ja parempaa pelaamista
Kun rangemenetelmää suunnataan enemmän pelilyöntimäisemmiksi, alkaa hyviä suorituksia tulemaan enemmän myös pelissä. Tulee itseluottamusta, tulee rohkeutta ja tulee enemmän onnistumisia.

Aletaan pikkuhiljaa pääsemään tilanteeseen, jossa voidaan alkaa pelaamaan rohkeammin, keskittyneemmin ja onnistuneemmin itse peliä. Tekniikka kestää tarkatkin maaliin yrittämiset ja strategiat. Kokeile kentällä vaikka tällaista: katso juuri ennen peliäsi jotain hyvää hidastettua videota mielipelaajastasi tai omasta parhaasta swingistäsi ja paina mielikuva tarkkaan mieleesi. Kun olet lyöntitilanteessa, tee mielikuvasi perusteella 1-3 täydellistä harjoitusswingiä ja tee sitten 10 sekunnin kuluessa pelilyönti. Näin onnistumisesi paranee. Tai muistele, mikä ydinsana harjoituksissa toi parhaat suoritukset, oliko se ”näe osuma”, ”satasen seteli” ”napa taivaaseen”, ”paketti”, ”kyynärpää taskuun” vai joku muu? Jos swingisi kuitenkin epäonnistuu ja mikäli on mahdollista, lyö toinen pallo ”terapiaksi”. Tärkeintä on, että saat yhä enemmän onnistuneita swingejä kentällä, niin itsevarmuutesi kehittyy ja alat pelaamaan tasaisemmin. PGA Pro Turkka Stenlund


6 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

留言


bottom of page