top of page

Sen 50+ golfaritkin haluavat kehittyä!

Päivitetty: 6. lokak.



Vähän iäkkäämmät pelaajat ovat hyvin lähellä sydäntäni monista syistä. Suurin vaikuttaja heidän sielunmaailman ymmärtämiseen lienee se, että olen itsekin ollut jo vuosia seniori - etenkin jos käytetään golfia mittapuuna. Tietynlainen samaistuminen on siis kohtalaisen helppoa. Tiedän, mitä ikä tuo tullessaan, miten fyysinen toimintakyky muuttuu. Puhumattakaan golfiin liittyvistä toiveista, tavoitteista ja unelmista.


Ikääntyminen muuttaa kehoa


Olen urheillut koko pienen ikäni eri lajeissa ja tavoitellut aina parasta mahdollista tulosta. Olen verrannut itseäni kanssakilpailijoihin ja lajien parhaimmistoon. Olen arvottanut itseäni urheilumenestyksen tai -menestymättömyyden kautta. Tällaisesta asenne-, arvo- ja perfektionismin maailmasta on ollut hyvin vaikea päästä yli. Ainakin minun on ollut vaikea hyväksyä ikääntymisen tuomat vääjäämättömät rajoitteet. Ja tuskin olen ainoa.


Moni senioripelaaja on ollut myös kilpaurheilija, tai ollut huomattavasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin mitä nyt on. Lihasvoima, liikkuvuus, kehonhallinta ja tasapaino heikkenevät iän myötä, mutta onneksi niitä voi edelleen kehittää – tai ainakin ylläpitää.

Nämä iän myötä tulleet kehon muutokset toki vaikuttavat myös swingiin, mutta swingiäkin voi aina kehittää. Pitää vain ottaa nämä tekijät huomioon. Voi siis pelata edelleen hyvää golfia, ilman turhia rasitteita. Terveellisemmin.


Hyvällä käsi-hartiakolmiolla yhdistettynä vartalon painonsiirtokiertoon onnistuu jo tekemään erinomaisen tarkkaa ja tehokastakin swingiä.

Katso video:


Jos liikkuvuus on heikentynyt tai on kroonisia kipuja selässä, lonkassa, polvessa tai nilkassa, ei kannata tehdä selän kiertoa liian suurena ja lantion kiertoa liian nopeana. Hyvällä käsi-hartiakolmiolla yhdistettynä vartalon painonsiirtokiertoon onnistuu jo tekemään erinomaisen tarkkaa ja tehokastakin swingiä.


Kun jalat ja lantio ovat alkuasennossa auki lyöntisuuntaan, saadaan aikaiseksi riittävä kierto. Lyönti menee helposti kunnolla läpi, ja pallo lentää yllättävän pitkälle pienellä hajonnalla.

Katso video:


Senioreiden tavoitteena eivät olekaan ensisijaisesti pitkät golflyönnit?

Tässä golfopettajan työssä olen nähnyt, miten moni lipsahtaa tavoittelemaan asioita, jotka eivät ole realistisesti mahdollisia. Moni asettaa pelilliset tavoitteet hieman liian korkealle. Unohtaen, että oma lähtötaso ei olekaan fyysisesti ehkä riittävällä, tai vaadittavalla tasolla.


Median eri kanavissa vilisee koko ajan erilaisia vinkkejä, miten lyödä pidemmälle erilaisilla hienosäädöillä, mitkä mailat ovat parhaimmat tms. Hyvin helposti ajautuu etsimään tehokasta ja parempaa pelaamista epäolennaisista asioista. Toki hyvillä varusteilla ja pienemmillä teknisillä yksityiskohdilla on loppupelissä merkityksensä, mutta ehkä sittenkin tärkeämpää olisi keskittyä isoon kuvaan eli vartalon parempaan käyttöön ja isompiin kokonaisuuksiin, ei nippeliasioiden säätämiseen.


Tavoitteena luonnollisuus, toistettavuus ja rentous!


Millaiset sitten ovat senioripelaajien toiveet? Voisi äkkiseltään luulla, että senioreita harmittaa eniten lyöntimitan väheneminen vuosi vuodelta. Varmaan se harmittaakin, mutta lyönnin pituus ei yllättäen olekaan se suurin tavoite, vaan kommenteista ja toivelistalta löytyykin useimmiten ihan muuta. Ykköstavoitteena monella on luonnollisuus, toistettavuus ja rentous. Muina toiveina, ettei sattuisi tai tärähtäisi. Oppisi vielä paremman ja ihan oikean tekniikan. Lyönti olisi riittävän vakaa ja toistettava. Pystyisi pelaamaan mahdollisimman pitkään.


Katso video:


Onneksi senioripelaajat ovat useimmiten realisteja. He kyllä ymmärtävät, etteivät heistä tule enää Tigereita, Roryja tai Nelly Kordia. Onneksi heidän peli-ilonsa ei perustu ensisijaisesti pituuteen, vaan ihan kohtuu pelaaminenkin usein riittää.

Bodyswing täyttää tavoitteet!

Senioripelaajien tavoitteissa on monia seikkoja, jotka liittyvät hyvin kiinteästi juuri Bodyswing-tekniikan ja sen osa-alueiden osaamiseen ja hallintaan.


Esimerkiksi toistettavuus ja vakaus, luonnollisuus, terveellisyys ja rentous ovat sellaisia, jotka vaativat kohtalaisen Bodyswing-tekniikan osaamisen, sillä käsilyönti ei yksinkertaisesti voi täyttää näitä tavoitteita.

Opetusmetodissamme- harjoitteissa ja niiden harjoittelussa pystytään ottamaan huomioon mahdolliset rajoitteet, kuten heikompi liikkuvuus ja lihaskunto sekä vanhat vammat tai muut vastaavat.


Opetusmetodia, harjoitteita ja tekniikkaa pystytään räätälöimään


Pyrimme opettamaan sellaisen Bodyswingin, joka oikeasti toimii kullekin. Joka on mahdollinen, selkeä ja vakaa. Joka luo pohjan luonnollisuudelle, rentoudelle ja toistettavuudelle. Pelaaminen helpottuu. Se ei tuota tuskaa, on siis terveellisempi vaihtoehto.

Ja lisäbonuksena: Bodyswingillä saa enemmän onnistumisia ja voi nauttia pelaamisesta aiempaa enemmän.


PGA Pro Turkka Stenlund

www.bodyswing.fi


Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana (PGA) yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV



Osta Opi Bodyswing-kirja, joka kertoo golfin perusteorian ja antaa konkreettiset ja yksinkertaistetut käytännön vinkit, miten voit oppia Bodyswingin.


Kirjan tilaukset suoraan opettajalta: email: proturkka(at)gmail.com














9 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page