Seniorigolfaritkin haluavat kehittyä

Päivitetty: huhti 29



Senioripelaajat ovat hyvin lähellä sydäntäni monista syistä. Suurin vaikuttaja senioreiden sielunmaailman ymmärtämiseen lienee se, että olen itsekin ollut jo vuosia seniori - etenkin jos käytetään golfia mittapuuna. Tietynlainen samaistuminen on siis kohtalaisen helppoa. Tiedän, mitä ikä tuo tullessaan, miten fyysinen toimintakyky muuttuu. Puhumattakaan golfiin liittyvistä toiveista, tavoitteista ja unelmista.


Ikääntyminen muuttaa kehoa


Olen urheillut koko pienen ikäni eri lajeissa ja tavoitellut aina parasta mahdollista tulosta. Olen verrannut itseäni kanssakilpailijoihin ja lajien parhaimmistoon. Olen arvottanut itseäni urheilumenestyksen tai -menestymättömyyden kautta. Tällaisesta asenne-, arvo- ja perfektionismin maailmasta on ollut hyvin vaikea päästä yli. Ainakin minun on ollut vaikea hyväksyä ikääntymisen tuomat vääjäämättömät rajoitteet. Ja tuskin olen ainoa. Moni senioripelaaja on ollut myös kilpaurheilija tai ollut huomattavasti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin mitä nyt on. Toki lihasvoima, liikkuvuus ja tasapaino heikkenevät iän myötä, mutta niitä voi edelleen kehittää – tai ainakin ylläpitää. Nämä kehon muutokset toki vaikuttavat myös swingiin, mutta swingiäkin voi kehittää. Pitää vain ottaa nämä tekijät huomioon. Voi siis pelata edelleen hyvää golfia, ilman turhia rasitteita. Terveellisemmin.

Jos liikkuvuus on heikentynyt tai on kroonisia kipuja selässä, lonkassa, polvessa tai nilkassa, ei kannata tehdä selän kiertoa liian suurena ja lantion kiertoa liian nopeana. Hyvällä käsi-hartiakolmiolla yhdistettynä vartalon painonsiirtokiertoon onnistuu jo tekemään erinomaisen tarkkaa ja tehokastakin swingiä. Kun jalat ja lantio ovat alkuasennossa auki lyöntisuuntaan, saadaan aikaiseksi riittävä kierto. Lyönti menee helposti kunnolla läpi, ja pallo lentää yllättävän pitkälle pienellä hajonnalla.



Senioreiden tavoitteena eivät olekaan pitkät golflyönnit?

Tässä golfopettajan työssä olen nähnyt, miten moni lipsahtaa tavoittelemaan asioita, jotka eivät ole realistisesti mahdollisia. Moni asettaa pelilliset tavoitteet hieman liian korkealle. Unohtaen, että oma lähtötaso ei olekaan teknisesti vielä riittävällä tasolla. Median eri kanavissa vilisee koko ajan erilaisia vinkkejä, miten lyödä pidemmälle erilaisilla hienosäädöillä, mitkä mailat ovat parhaimmat jms. Hyvin helposti ajautuu etsimään tehokasta ja parempaa pelaamista epäolennaisista asioista. Toki hyvillä varusteilla on merkitystä, mutta tärkeämpää olisi keskittyä isoon kuvaan eli vartalon käyttöön, ei nippeliasioiden säätämiseen.


Millaiset sitten ovat senioripelaajien toiveet? Voisi äkkiseltään luulla, että senioreita harmittaa eniten lyöntimitan väheneminen vuosi vuodelta. Varmaan se harmittaakin, mutta lyönnin pituus ei yllättäen olekaan se suurin tavoite, vaan toivelistalta löytyykin useimmiten ihan muuta. Ykköstavoitteena monella on luonnollisuus ja rentous. Muina toiveina, ettei sattuisi tai tärähtäisi. Oppisi vielä paremman tekniikan. Lyönti olisi riittävän vakaa ja toistettava. Pystyisi pelaamaan mahdollisimman pitkään. Onneksi senioripelaajat ovat useimmiten realisteja. He kyllä ymmärtävät, etteivät heistä tule enää Tigereita, Brynoneita tai Annikoita. Onneksi heidän peli-ilonsa ei perustu ensisijaisesti pituuteen, vaan ihan kohtuupelaaminenkin usein riittää.

Bodyswing huomio ikääntymisen ja rajoitteet

Senioripelaajien tavoitteissa on monia seikkoja, jotka liittyvät hyvin kiinteästi juuri Bodyswing-tekniikan ja sen osa-alueiden osaamiseen ja hallintaan. Esimerkiksi toistettavuus, luonnollisuus ja rentous ovat sellaisia, jotka vaativat kohtalaisen Bodyswing-tekniikan osaamisen, sillä käsilyönti ei yksinkertaisesti voi täyttää näitä tavoitteita. Tulevilla, vain senioreille suunnatuilla, Bodyswing-kursseilla katsotaan kunkin tämänhetkinen henkilökohtainen taitotaso, pelaajan omat tavoitteet ja motiivit pelaamiseen. Opetusmetodissamme pystytään ottamaan huomioon mahdolliset rajoitteet, kuten heikompi liikkuvuus ja lihaskunto sekä vanhat vammat tai muut vastaavat. Pyrimme opettamaan sellaisen Bodyswingin, joka oikeasti toimii kullekin. Joka on mahdollinen, selkeä ja vakaa. Joka luo pohjan luonnollisuudelle, rentoudelle ja toistettavuudelle. Pelaaminen helpottuu. Se ei tuota tuskaa, on siis terveellisempi vaihtoehto. Ja lisäbonuksena: Bodyswingillä saa enemmän onnistumisia ja voi nauttia pelaamisesta aiempaa enemmän.

PGA Pro Turkka Stenlund

www.bodyswing.fi


Katso video, miten otan huomioon erilaiset oppijat >


Tutustu myös:

Bodyswingin ja käsiswingin erot

Bodyswing-tekniikan edut ja hyödyt



Osta Opi Bodyswing-kirja, joka kertoo golfin perusteorian ja antaa konkreettiset ja yksinkertaistetut käytännön vinkit, miten voit oppia Bodyswingin.












PS. Tule ILMAISELLE Bodyswing OPETUSKLINIKALLE! La 10.4. Klo 10-12.30 ja klo 13-14.30 Mega Range Vantaalla! Ilmoittaudu: proturkka@gmail.comTutustut Bodyswing tekniikkaan, mitä se pitää sisällään, mitä hyötyä sen osaamisesta on.

  • Tutustut kohderyhmälle painotettuun opetusmetodiin ja siinä käytettäviin harjoitteisiin.

  • Saat henkilökohtaista swingopetusta ja pääset videoanalyysiin.

  • Sisältää harjoituspallot (yksi annos) ja opetuksen.

  • Klinikoilla voit ostaa Opi Bodyswing kirjan tarjoushintaan

431 katselukertaa0 kommenttia