top of page

Swing-tekniikan oppiminen -onko vastuu golfvalmentajalla vai oppilaalla?

Päivitetty: 20. lokak. 2023



Kirjoitan nyt aiheesta, josta ei kai saisi kirjoittaa - ainakin jos uskoo myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia.


Mikä kannusti kirjoittamaan tästä aiheesta? Siksi, koska ajoittain saan palautetta siitä, että olen antanut aivan liian ruusuisen kuvan Bodyswing-tekniikan oppimisesta. Ei ollakaan opittu lyhyillä kursseilla tekniikasta niitä asioita ja osaamista joita kurssi-infossa annettiin ymmärtää.


Sen sijaan swing oli mennyt "sekaisin", eikä tekniikka heti parantunutkaan. Miksi kurssi ei antanut toivottua tulosta? Miksi oppi ei ollut mennyt perille?


Hyvä ja toimiva swing on periaatteessa kohtuullisen yksinkertainen suoritus, mutta mikä sen oppimisessa on sitten niin vaikeaa? Kun katsoo ammattilaisten videoita ja kuvia tai oman opettajan näyttöjä, kaikki näyttää periaatteessa kovin selkeältä ja ymmärrettävältä. Sellaiselta, että kyllähän tuon nyt oppii tuosta vaan. Vai oppiiko?


Hieman taustaa


Mitä oppiminen sitten oikein on? Onko se sitä, että tiedämme teoriassa oikeita asioita?


Kun puhutaan liikkeen, tai tässä tapauksessa swingin käytännön oppimisesta, pelkkä teoreettinen tieto, tai mielikuva suorituksesta ei kovin pitkälle riitä. Toki ne antavat kohtuulliset lähtökohdat itse tärkeimpään, nimittäin harjoitteluun, jossa pääpointtina tulisi olla oikeiden tekijöiden ja harjoitteiden toistaminen käytännössä , sekä uuden tekniikan sisäistäminen ja vanhan tekemisen poisoppiminen.

Voiko oppimisen ulkoistaa?

Sanotaan, että hyvällä opettajalla on metodi ja erinomaisella monia. Sanotaan myös, että viisas opettaja oppii oppilailtaan. Uskoisin, että kaikki opetustoiminnassa olevat haluavat oppilaansa oppivan. Golfissa - varsinkin golfin opetuspalveluiden myynnissä - oppiminen on näyttänyt tarkoittavan sitä, että luvataan oppilaalle toimiva swing, jonka avulla pelaamisesta tulisi parempaa. Lyönnit tulisivat toistettavimmiksi, vakaammiksi, tarkemmiksi ja pidemmiksi. Eikö niin?


Mutta, voiko käytännön oppimista ja osaamista sittenkään ulkoistaa? Mikä oikeastaan on opettajan vastuu ja mikä on oppilaan rooli?


Oppimisen todelliset haasteet

Kuten hyvin tiedätte, opetan ja valmennan Bodyswing-tekniikkaa eli golfin varsinaista ja virallista lajitekniikkaa, jota myös kaikki ammattilaiset toteuttavat. Tiedämme, että se näyttää kovin helpon näköiseltä, jopa yksinkertaiselta. Mutta onko se todellisuudessa sitä?



”Mitä helpommalta swing näyttää, sitä enemmän sen eteen on tehty töitä”

Vaikka Bodyswing näyttäisikin helpolta, sen oppiminen ei ole suinkaan helppoa. Joudutaan poisoppimaan vanhoja, usein virheellisiä tekemisiä ja liikemalleja. Joudutaan oppimaan kehonhallintaa, motoriikkaa, liikkuvuutta, tasapainoa ja rytmiikkaa. Joudutaan käyttämään ja mieltämään uusia mielikuvia ja havaitsemaan uusia tuntemuksia kehossa.


Mitä luulisitte, tuleeko valmista heti? No, ei todellakaan tule. Eikä opetuksessa ole tarkoituskaan tulla. Opetuksessa saadaan tietoa, mitä ja miten asioita pitäisi tehdä ja miksi niin olisi hyvä tehdä.


Opetuksessa saadaan työkaluja ja hyvät lähtökohdat omatoimiseen harjoitteluun, miten tehdään ja miten harjoitella. jotta oivaltaa mihin asioihin on syytä keskittyä.


Näissä asioissa ei ikävä kyllä juuri ole oikotietä. Teorioita voi opetella ja ne voivat jäädä muistiin, mutta liikettä – ja nimenomaan oikeaa liikettä - pitää tehdä paljon, jotta se menee lihasmuistiin. Suurin vastuu todelliseen käytännön oppimiseen jää pääasiassa oppilaalle itselleen!


Valmennuksessa saat valmiudet omatoimiseen harjoitteluun!

Saadakseni omat oppilaani mukaan oppimisen ja omatoimisen harjoittelun prosessiin edes kohtuullisen hyvin lyhyessä ajassa ja suhteellisen pienin rahallisin panostuksin, olen tietoisesti valinnut asioiden ja tehtävien yksinkertaistamisen.


Opetus sisältää selkeitä ja ymmärrettäviä käytännön harjoitteita, paljon mallisuorituksien kautta luotuja mielikuvia sekä avustamisen kautta saatuja tuntemuksia. Ja tietenkin videointeja, jotta kukin näkee, miltä suoritus oikeasti näyttää. Ilman niitä ei pärjää, sillä ne tukevat vahvasti opetusta ja oppimista.



Tutustu valmennuksen metodiin:

Käytän vain vähän teoriatietoa ja monimutkaista analyysia, koska minusta swingin oppimisessa ei ole järkevää opettaa liian monimutkaisia, pieniä yksityiskohtia, erilaisia muuttujia tai teoreettisia asioita. Nämä yleensä vaan sekoittavat ja usein hidastavat tärkeän kokonaisuuden hahmottamista ja oppimista. Minusta golfopettajan pääasiallinen tehtävä on opettaa oppilaalleen ymmärrys oikeasta liikesuorituksen, swingin periaatteesta ja opettaa harjoitteet, joilla oppilas itse pystyy oppimaan niin uutta oikeaa, kuin myös poisoppimaan vanhaa ja virheellistä tekemistä. Opettaa siis oppilaita oppimaan, motivoida ja kannustaa laadukkaaseen ja tuloksia tuovaan omatoimiseen harjoitteluun. PGA Pro Turkka Stenlund



Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV valmentajasta





9 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page