top of page
  • proturkka

Kulmakiihtyvyyden laskukaava ja teoreettiseen malliin perustuva swingvalmennus?

Päivitetty: 30. tammik.

Kuulen usein pelaajien sanovan, ettei uskalla tulla tekniikkaopetukseen, koska pelkää swinginsä sekoavan lopullisesti. Onko tämä pelko yleinen ja todellinen?Voiko tekniikkaopetus johtaa swingin sekoamiseen etenkin pelitilanteissa?


Tämä pelko on luultavasti hyvin perusteltu. Minusta tuntuu, että opetuksella on suurempi rooli tässä swingin "sekoamisessa" kuin haluaisimme myöntää tai uskoa.




Svingin sekoamisen syyt voivat johtua huonosta ja ammattitaidottomasta opetuksesta, uusien asioiden ja toimintojen liiallisestä määrästä, joka tekee oppimisen mahdottomaksi, tai liian yksityiskohtaisesta, tarkasta ja irrallisten yksityiskohtien opetuksesta - ja niiden miettimisestä ja kontrolloinnista, mikä johtaa epämääräiseen ja epäjohdonmukaiseen kokonaiskuvaan siitä, miten swing toimii kokonaisuutena.


Opetuksesta tulee helposti ”tutkimusmatka" swingin teoreettiseen malliin ja opettajan omiin oivalluksiin joiden oppiminen on käytännössä täysin mahdoton tehtävä. 


Vanhaa sanontaa  harjoittele pelinomaisesti ei pidä unohtaa teknisen opetuksen yhteydessä.

Havainnollistan aihetta esimerkin avulla:


Harjoituksissa pelaajille opetettiin swingtekniikan kaikki keskeisemmät yksityiskohdat ja he tutustuivat tarkasti swingin teoreettiseen malliin. Tekniikan yksityiskohtia pohdittiin ja harjoiteltiin erilaisissa harjoitteissa ja harjoituksissa. Swingejä videoitiin, analysoitiin, korjattiin ja säädettiin monin eri tavoin. Pettymys oli kuitenkin se, että harjoituksissa saatuja tietoja ja taitoja ei saatu käytäntöön pelitilanteissa. Sen sijaan swingit tuntuivat usein liian harkituilta ja mietityiltä ja pahimmillaan ne saattoivat jopa mennä täysin sekaisin.  


Mistä ihmeestä tämä johtuu? Eikö swingiä opeteta ja opita näin? Käymällä läpi tekniikan teoriat ja yksityiskohdat, tekniikan periaatteet ja tekniikan tärkeät lait.

Korjaamalla, mukauttamalla, pohtimalla ja keskittymällä moniin yksityiskohtiin ja lukuisiin virheisiin ja puutteisiin, jotka tuodaan esiin? Opettaja esittelee tekniikan yksityiskohdat ja teorian, ottaa videon oppilaasta ja tarkastelee ja analysoi sitten, mitä yksityiskohtia on muutettava, opittava ja säädettävä. Kuulostaa luultavasti tutulta, ja tämä on varmasti monien mielestä erittäin järkevä toimintatapa.


Kysymys kuuluukin, keskityttiinkö liiaksi pieniin yksityiskohtiin, opettajan omiin oivalluksiin, swingin teoriaan ja lukuisiin yksittäisiin puutteisiin ja virheisiin ennen kuin perustekeminen, isot kokonaisuudet ja swingin pääliike ja idea oli opittu?


Tuliko swingistä liian ajateltu ja harkittu, sellainen joka ei toimi pelin paineissa ja nopeassa rytmissä, jossa edetään vain yhtä palloa lyöden.





Vai aloitettiinko perusasioista, vartalontoiminnan perusliikkeistä ja liikeradoista, tekniikan keskeisimmistä kohdista ja kokonaiskuvasta siitä, miten swingin periaatteet ja isot ideat, mielikuvat ja ajatukset itse swingistä toimivat? 

Pystyttiinkö tekniikkaopetuksen, muokkausten, korjausten ja säätöjen yhteydessä pitämään ajatus ja mielikuva myös pelilyönnissä ja swingin "isossa kuvassa" Yksikertaisuudessa ja samalla rennossa pohjavireessä.


Tiedän kokemuksesta, kuinka helposti "lipsahtaa" kertomaan oppilaille liikaa pieniä teknisiä yksityiskohtia ja muitakin oppilaalle vaikeita ja tuntemattomia asioita. Muistamatta, että ei oppilaan tarvitse tietää kaikkea, ei hänestä tehdä golfvalmentajaa, eikä ammattilaispelaajaa, eikä hänellä ei ole mitään mahdollisuutta, tai tarvetta oppia, tuntea ja kontrolloida kaikkea omassa toiminnassaan.


Opetuksesta tulee helposti svingin esittelyä, joka ei lopulta anna pelaajalle mitään ja itse asiassa se usein on oppimisen ja pelaamisen kannalta enemmänkin vahingollista hänelle.

_________________________________________________________________________________


Oppilaiden ja omien kokemusten, lukuisten kommenttien ja kokeiluiden- ja myös monien epäonnistumisten kautta olen oppinut kuitenkin lopulta, että tärkeintä svingitekniikan, vartalosvingin, oppimisessa ja hallitsemisessa on pitää mielessä " svingin perimmäinen idea" ja että yksinkertaisen pääajatuksen tulisi olla aina vahvasti mukana jokaisessa harjoituksessa:


"Kierrä vartalosi ennen osumaa, pelaa palloa voimakkaasti eteenpäin ja pelaa rohkeasti ja rennosti loppuun asti." 






Toisin sanoen swingin tärkein iso perusliike otetaan hallintaan ensin, minkä jälkeen sitä aletaan analysoimaan tarkemmin  ja hiomaan vähitellen.

Pienempiä säätöjä, korjauksia ja tehostamisia pyritään tekemään aina vasta kohtuullisen hyvin toimivaan isoon kokonaisuuteen- ja vartalon perusliikkeeseen.  Eikä missään nimessä laiteta pelaajaa miettimään monia asioita, liikkeen oppimisessa yksikin asia kerrallaan on ihan riittävästi.


Näin opetellen ja harjoitellen pelissä tehtävän swingin ideat pysyvät pelaajien tietoisuudessa, heidän ajatuksissaan, mielikuvissa  ja toiminnassaan, eivätkä ne  häviä tekniikan korjaus, kehittämis- ja mukauttamisvaiheessa pienten yksityiskohtien ja teorioiden ja monien  pohdintojen ”sekamelskaan” 


Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA, Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page