top of page

Naisgolfarit ja rautamailat- yleisimmät syyt huonoihin osumiin!

Päivitetty: 9. toukok.

Ensimmäinen naisgolfareille suunnattu blogini, "Naisgolfarit ja lyöntien pituudet" on luultavasti luetuin blogini.


Valitettavasti tuossa blogissa ei kerrottu yksityiskohtaisesti niistä virheistä, jotka johtavat huonoihin lyönteihin ja lyhyisiin pituuksiin erityisesti rautoja käytettäessä.

Kyseisessä blogissa keskityttiin enemmän ratkaisuihin ja käytännön keinoihin yleisimpien puutteiden ja virheiden voittamiseksi.


Niinpä päätin kirjoittaa aiheesta toisen osan, jossa yksilöin tarkemmin yleisimmät virheet jotka johtavat huonoihin osumiin erityisesti rautamailoilla.





Listasin yleisimmät kommentit joita olen valmennuksessani kuullut:


  1. Lyönnit aukeavat  oikealle, tulee usein "slaisseja"

  2. Lyönnit jäävät liian lyhyiksi. 

  3. Lyönnit osuvat  huonosti, tulee toppeja ja ”ohuita osumia”  


Miksi pallo lentää oikealle, slaissaa ja tulee toppereita?

1. Mailan pää on osumahetkellä auki asennossa, eli mailan pään  alareuna on kääntynyt liikaa oikealle

2. Mailan pää kulkee osumaan ns. ulkoa - sisälle radalla,  eli osumassa tapahtuu "leikkaus", josta syntyy palloon sivukierre oikealla, joka lennättää pallon oikealle.


3. Jos mailan lapa kääntyy auki ja nousee osumassa ylöspäin, tulee ohuita osumia, toppeja ja usein lyönti aukeaa, tai tulee slaissi.  


Miksi pallon lento jää lyhyeksi?


Ranne- kyynärkulma -vipuvarsi mekanismi  aukeaa liian aikaisin, maila menee ulos radaltaan. Mailanpäähän ei muodostu kulmien viimehetken avautumisesta aiheutuvaa kulmakiihtyvyyttä ja näin myös mailan kehänopeus osumahetkellä kärsii paljon.


Jos käsivarret vetävät  koukkuun, hartiat ja pää nousevat ylöspäin ja ranteet kääntyvät ylöspäin osumahetkellä, mailan ja pallon ”yhteyteen" ei synny osumapainetta, kimmoefektiä joka lisää pallon lentopituutta


KITEYTYS: Juurisyy huonoihin osumiin löytyy useimmiten käsilyönnistä jossa yritetään pelata palloa ylöspäin ja saattaa kohti kohdetta, jolloin vartalon, käsivarsien ja mailan kiertoliike jää tekemättä.

Katso video:



Täältä löydät ohjeita parempaan ja tehokkaampaan osumaan raudoilla:


Lopuksi, jotta voisit saada näistä esityksistä ja ohjeista paremman käsityksen ja jatkossa parantaa omaa swingiäsi, olisi tietenkin hyvä jos pystyisit kuvaamaan oman swingisi videolle  ja tarkistamaan, miten omat käsivartesi, ranteesi ja mailanpään kulkurata menee vähän ennen osumaa, osumahetkellä ja vähän jälkeen osuman.  Saisit selville, mitkä asiat ja toiminnat aiheuttavat erityisesti rautamailoilla huonoja osumia ja miksi ne johtavat lyhyempiin pallon lentoihin.



Terveisin,

Turkka Stenlund, PGA Pro, LO, PO, GVT





Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.



Tutustu myös harjoitevideoihin  

ja muihin blogeihin  


Katso tulevat Bodyswingkurssit ja klinikat






Comments


bottom of page