top of page
  • proturkka

Kehon liikeketju opitaan somaattisten harjoitteiden ja menetelmien kautta!

Päivitetty: 18. huhtik.

Termi kehon kineettinen ketju on epäilemättä tuttu monille golfaajille. Sen oppiminen mahdollistaa vartaloswingin oikean toiminnan. Mutta miksi oppiminen on niin vaikeaa? Hämärtääkö yksittäisten ja irrallisten teknisten yksityiskohtien ja teorioiden esittäminen kehon liikkeiden opetusta ja kineettisen ketjun toiminnan oppimista?





Lähes kaikki blogini ovat saaneet inspiraationsa oppilaideni kommenteista, eikä tämä ole poikkeus.


Oppilaan kommentti: ”Kun tutustuin Bodyswingiin, tajusin ettei golfin kineettistä ketjua opeteta kunnolla pelaajalle. Olen käynyt Green Card kurssin jälkeen oman seurani tekniikkaharjoituksissa sekä lukuisilla yksityistunneilla ja swingissä keskitytään yleensä yksittäiseen osa-alueeseen kuten taakse vienti, rannekulma, saatto jne. Itse sitten tuskailen edelleen lyönnin tarkkuuden, osumien ja ulkoa sisään lyönnin kanssa eli kokonaisuus ei ole hallussa.”


Mitä tarkoitetaan kineettisellä  liikeketjulla swingissä?


Kehon, kehon osien ja mailan liikkeiden järjestyminen tiettyyn rytmiin ja järjestykseen. Swingliikkeen tapauksessa tämä tarkoittaa, että jalat ja alavartalo liikkuvat ensin lyönnin suuntaan, sitten keskivartalo, hartiat ja käsivarret ja lopuksi maila. Oikein toimivalla kineettisellä ketjulla on myös merkittävä vaikutus voimantuottoon, elastisen energian varastointiin ja vapautumiseen sekä vakauteen, tarkkuuteen ja toistettavuuteen, joita en nyt lähde tarkemmin analysoimaan biomekaniikan vaan opetuksessa käytettyjen opetusmenetelmien näkökulmasta.





Somaattiset harjoitteet ja toimiva swingin kokonaisuus


Minulla on ollut etuoikeus tutustua oopperalaulajaan joka antaa myös laulun opetusta. Yllätyin kovasti, kun hän erään valmennuskerran aikana kertoi minulle, että sinun valmennuksessasi on paljon samankaltaista kuin on laulun opettamisessa. Ihmettelin mitähän se mahtoi olla?


Laulun opetus: ”Milloin selkä ojentuu, koukistuu? Kiinnitä huomio rintalastaan, miltä siellä tuntuu? Liikkuuko se hengittäessäsi? Entä solisluut ja ylimmät kylkiluut? Tarkkaile liikkeen alkua, missä se alkaa? Tällaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia opetuksessa jossa keskitytään aistimaan kehon liikkeiden eroja” 


Swingin opetus: "Miltä tuntuu kun käännät, tai kierrät vartaloa ennen osumaa? Tunnetko mailan painon ja vapautuksen osumaan ja saattoon? Tunnetko polven suoristumisen osumassa? Kiinnitä huomio vasemman puolen lonkkaan, missä tuntuu kun se kiertyy ylöspäin ennen osumaa? Tunnistatko pienen viiveen ja liukumisen eteenpäin ennen kehonkierron alkua?  Tunnetko painon poistuvan takimmaiselta jalalta ennen osumaa? Keskity kiertämään oikeaa reittä ja lonkkaa kohti lyöntisuuntaa ennen osumaa. Tunnetko miten kehon kiertäminen antaa vauhtia mailalle? Puhalla ulos, tunne kuinka olkapäät laskeutuvat ja rentoudut jne.


Jotta oppilaat voisivat oppia, on välttämätöntä, että puhumalla annettuun kielelliseen kuvaan on liitettävä esimerkinomainen kuva siitä, miltä suoritus ja opittava asia näyttää. Aivojen peilisolujen on aktivoiduttava voimakkaasti. Motorinen oppiminen perustuu aina jäljittelyyn, matkimiseen, ei niinkään ohjeiden kuuntelemiseen tai tekstien lukemiseen.


Katso video:






______________________________________________________________________________


”Erityisesti kinesteettisen oppimistyylin omaavat oppilaat hyötyvät somaattisista harjoitteista, mutta muunlaistenkin oppijoiden on hyvä harjoitella kehontuntemusta, vaikka se ei olisikaan ensisijainen tapa omaksua tietoa. Kinesteettinen oppija oppii uusia asioita kokeilemalla ja tunnustelemalla, oppiminen perustuu tuntohavaintoihin (Seitola ym. 2007)” 


_______________________________________________________________________________


Somaattisissa harjoitteissa ei esitellä tai opeteta paljon tekniikan teoriaa, eikä siinä mennä liian pitkälle yksityiskohtiin tai esitetä niinkään swingiin liittyvää tutkimustietoa.

Siinä ei myöskään puututa heti oppilaan vanhoihin "virheisiin" ja puutteisiin, vaan keskitytään oikean svingin kokonaisuuden, tai isompien osakokonaisuuksien visualisointiin, sisäiseen rentoutumiseen, mielen avaamiseen ja mallista ja mielikuvista oppimiseen. 


Yritetään löytää  miten mielikuva suorituksesta voisi siirtyä ja tuntua kehossa, että mieli ja keho ovat yhteydessä toisiinsa. Harjoitellaan toki välillä vain yhtä kohtaa erikseen, mutta yritetään  aina integroida kyseinen harjoitus kokonaissuoritukseen.  Tässä siis muutamia periaatteita, joihin opetus perustuu.





Käytännön valmennuksessa käytämme lukuisia eri harjoitteita ja harjoituksia jotka sisältävät monenlaisia mentaalisia metaforia, runsaasti kädestä pitäen avustamista, oppimisen edistymisen analyysejä, videointeja  ja monia muutosprosessin edellyttämiä, oivallusta ja kehon tuntemusta  lisääviä toimintoja.








En halua kehuskella, mutta pelaajat, jotka ovat aloittaneet golfin pelaamisen aikuisina, oppivat oikean swingtekniikan, vartaloswingin kokonaisuuden  paljon paremmin ja nopeammin tämän valmennusmenetelmän avulla. Pelaajat pystyivät saavuttamaan potentiaalinsa paljon paremmin.

________________________________________________________________________________


Johtopäätökset


Omien kokemusteni ja useiden oppilaideni kommenttien mukaan opetusmenetelmät näyttävät keskittyvän enemmän siihen, miten ulkoiset elementit esitetään ja miten ne tehdään oikein.


Tämän seurauksena opetuksessa keskitytään yleensä yksittäisten yksityiskohtien opettamiseen ja teoreettisen tiedon esittämiseen, jolloin liikkeen sisäiset tuntemukset ja mielikuvien yhdistäminen jäävät helposti huomiotta, mikä vaikeuttaa ja tekee jopa mahdottomaksi oppia koko kehon toiminta ja toimiva vartaloswingin kokonaisuus.


Alla olevasta videosta kuulet asioita jotka liittyvät swingin liikeketjuun, miksi vartalontoiminta on keskiössä ja mitä tarkoitetaan syys-seuraussuhteilla swingin kokonaisuuden toiminnassa.




Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.










Comentarios


bottom of page