top of page
proturkka

Swingin liikeketju opitaan somaattisten harjoitteiden ja menetelmien kautta!

Päivitetty: 6 päivää sitten

Termi kineettinen liikeketju on epäilemättä tuttu monille golfaajille. Sen oppiminen mahdollistaa vartaloswingin oikean toiminnan. Mutta miksi sen oppiminen on niin vaikeaa? Voiko yksittäisten ja irrallisten yksityiskohtien miettiminen ja niihin keskittynyt opetus hämärtää kehon liikkeiden ja kineettisen ketjun toiminnan oppimista?



Lähes kaikki blogini ovat saaneet inspiraationsa oppilaideni kommenteista, eikä tämä ole poikkeus.


Oppilaan kommentti: ”Kun tutustuin Bodyswingiin, tajusin ettei swingin kokonaisuuteen, kehon toimintaan liittyvää kineettistä liikeketjua ole opetettu kunnolla . Olen käynyt Green Card kurssin jälkeen oman seurani tekniikkaharjoituksissa sekä lukuisilla yksityistunneilla ja swingissä on keskitytty yleensä yksittäisiin kohtiin, kuten alkuasentoon, pallonpaikkaan, backswingissä oleviin kyynärpään ja olkapäiden asentoihin, grippiin, rannekulmaan, käsivarsien suoruuteen jne. Itse sitten tuskailen edelleen tarkkuuden, toistettavuuden ja ulkoa sisään tulevan lyönnin kanssa, eli kokonaisuuden toimintaa en ole saanut haltuun”


Mitä tarkoitetaan kineettisellä  liikeketjulla swingissä?


Kehon, kehon osien ja mailan liikkeiden järjestyminen tiettyyn rytmiin ja järjestykseen. Swingliikkeen tapauksessa tämä tarkoittaa, että jalat ja alavartalo liikkuvat ensin lyönnin suuntaan, sitten keskivartalo, hartiat ja käsivarret ja lopuksi maila.

Oikein toimivalla kineettisellä ketjulla on myös merkittävä vaikutus voimantuottoon, elastisen energian varastointiin ja vapautumiseen sekä lyönnin vakauteen, tarkkuuteen , tehokkuuteen ja toistettavuuteen. 




Somaattiset harjoitteet ja toimiva swingin kokonaisuus


Minulla on ollut etuoikeus tutustua oopperalaulajaan joka antaa myös laulun opetusta. Yllätyin kovasti, kun hän erään valmennuskerran aikana kertoi minulle, että sinun valmennuksessasi on paljon samankaltaista kuin on laulun opettamisessa. Ihmettelin mitähän se mahtoi olla?


Esimerkkejä laulun opetuksesta:


”Milloin selkä ojentuu, koukistuu? Kiinnitä huomio rintalastaan, miltä siellä tuntuu? Liikkuuko se hengittäessäsi? Entä solisluut ja ylimmät kylkiluut? Tarkkaile liikkeen alkua, missä se alkaa?  

Esimerkkejä bodyswingin valmennuksesta:


Miltä ja missä tuntuu kun käännät, tai kierrät vartaloa ennen osumaa?

Tunnetko backswingissä keskivartalon, lantion ja vasemman hartian kiristyvän, venyvän?


Tunnetko downswingissä vartalon kiertyvän eteenpäin ja kehon vasemman puolen nopean kierron vasemmalle? Tunnetko miten oikea olkapää kiertyy voimakkaasti eteenpäin ennen osumaa?


Tunnetko mailan vapautuksen osumaan ja saattoon? Tunnetko polven suoristumisen osumassa? Kiinnitä huomio vasemman puolen lonkkaan, missä tuntuu kun se kiertyy ylöspäin ennen osumaa?


Tunnistatko pienen viiveen ja liukumisen eteenpäin ennen kehonkierron alkua? 


Tunnetko painon poistuvan takimmaiselta jalalta ennen osumaa? Keskity kiertämään oikeaa reittä ja lonkkaa kohti lyöntisuuntaa ennen osumaa. 


Tunnetko miten kehon kiertäminen antaa vauhtia mailalle? Puhalla ulos, tunne kuinka olkapäät laskeutuvat ja rentoudut jne.





Muun muassa tällaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia valmennuksessa jossa keskitytään aistimaan kehon liikkeitä ja niiden eroja, ja miltä tuntuu kun liike menee oikein.





”Erityisesti kinesteettisen ja visuaalisen oppimistavan omaavat oppilaat hyötyvät somaattisista harjoitteista, mutta muunlaistenkin oppijoiden on hyvä harjoitella kehontuntemusta, vaikka se ei olisikaan ensisijainen tapa omaksua tietoa. Kinesteettinen oppija oppii uusia asioita kokeilemalla ja tunnustelemalla, oppiminen perustuu tuntohavaintoihin (Seitola ym. 2007)” 



Somaattisissa harjoitteissa ei esitellä tai opeteta tekniikan teoriaa, eikä siinä mennä liian pitkälle yksityiskohtiin tai esitetä swingiin liittyvää tutkimustietoa.

Siinä ei myöskään puututa heti oppilaan vanhoihin "virheisiin" ja puutteisiin, vaan keskitytään oikean svingin kokonaisuuden, tai isompien osakokonaisuuksien visualisointiin, sisäiseen rentoutumiseen, mielen avaamiseen ja mallista ja mielikuvista oppimiseen. 

Yritetään löytää  miten mielikuva suorituksesta voisi siirtyä ja tuntua kehossa, että mieli ja keho ovat yhteydessä toisiinsa.


Harjoitellaan toki välillä vain yhtä kohtaa erikseen, mutta yritetään  aina integroida kyseinen harjoitus kokonaissuoritukseen.  Tässä siis muutamia periaatteita, joihin swingvalmennus perustuu.



Käytännön valmennuksessa käytämme lukuisia eri harjoitteita ja harjoituksia jotka sisältävät monenlaisia mentaalisia metaforia, runsaasti kädestä pitäen avustamista, oppimisen edistymisen analyysejä, videointeja  ja monia muutosprosessin edellyttämiä, oivallusta ja kehon tuntemusta  lisääviä toimintoja.






En halua kehuskella, mutta pelaajat, jotka ovat aloittaneet golfin pelaamisen aikuisina, tottuneet jo jonkin aikaa, tai pidempään pelaamaan esimerkiksi käsilyönnin tavoin, periaatteella, oppivat oikean swingtekniikan, vartaloswingin kokonaisuuden ja siihen vaadittavan liikeketjun   paljon paremmin, nopeammin ja uskaltaisin väittää, ainoastaan tämäntyyppisen valmennusmenetelmän avulla.

Johtopäätökset


Omien kokemusteni ja useiden oppilaideni kommenttien mukaan aiemmissa opetuksissa saadut opetusmenetelmät näyttävät keskittyvän enemmän siihen, miten ulkoiset elementit esitetään ja miten ne tehdään oikein.


Tämän seurauksena opetuksessa keskitytään yleensä aivan liikaa yksittäisten yksityiskohtien näyttämiseen, opettamiseen ja teoreettisen tiedon esittämiseen, jolloin liikkeen sisäiset tuntemukset ja mielikuvien yhdistäminen jäävät helposti huomiotta, mikä vaikeuttaa ja tekee jopa mahdottomaksi oppia koko kehon toiminta ja toimiva vartaloswingin kokonaisuus.


Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.


Katso: Bodyswing- harjoitteet:  https://www.bodyswing.fi/harjoitteet


Katso: Klinikat, kurssit ja yksityisopetus: https://www.bodyswing.fi/shop








Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page