top of page
  • proturkka

Keskittyminen? -mitä sillä tarkoitetaan ja mitä hyötyä siitä on?

Päivitetty: 6. toukok.

Tämä blogi on omistettu pelaajille, joilla swing ei ole vielä ajautunut lihasmuistiin, selkäytimeen ja jotka ovat parhaillaan harjoittelemassa, parantamassa ja muuttamassa tekniikkaansa. 


(Tarvitaan vähintään 10 000 toistoa tai tuntia samankaltaisia liikkeitä, jotta liike tai liikesarja juurtuu aivojen lihasmuistiin, joten uskaltaisin väittää, että vain vähemmistöllä pelaajista, jotka ovat aloittaneet golfin pelaamisen aikuisiällä, on selkäytimessä automatisoidut swingin liikkeet.)



Katsotaanpa ensin hieman taaksepäin. Kilpapelaajia tai pelaajia joilla on jo erinomainen body release- tekniikka ja jotka ovat jo ajaneet tekniikan lihasmuistiinsa ohjeistetaan keskittymään pelitilanteisiin, kuten maaleihin, mailojen valintoihin, tapaan pelata ja rohkeaan pelaamiseen sekä  tempoon ja rytmiin. He visualisoivat pallon lentävän kohti maalia ja käyttävät tiettyjä henkilökohtaisia avainsanoja, rutiineja ja mantroja. Toisin sanoen kyseessä on enemmänkin mentaalinen keskittyminen pelaamiseen, kuin sen miettiminen, miten itse swingtekniikan tekee. 


Kun kysyn oppilailtani mihin he keskittyvät tai mihin he keskittyvät eniten, heidän kommenttinsa ovat usein melko varautuneita ja jopa vältteleviä. Ymmärrän tietenkin, että tämä kysymys on hyvin henkilökohtainen ja voi olla kovin hämmentävä. Vaihtoehtoisesti keskittymisen kohteista on niin paljon ohjeita, että on vaikea tietää, miten niitä voisi sanallisesti kuvata. Tai ehkä keskittymisen käsite on vain jäänyt yksinkertaisesti liian epätarkaksi, jotta siitä voisi puhua. 


Jotta voit parantaa lyöntitekniikkaasi, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miltä kehosi ja  sen osat tuntuvat ja toimivat swingin eri vaiheissa.

Yleisimmät keskittymiskohteet, joita kuulen kommenteista, ovat esimerkiksi seuraavat: katso palloa,  pidä pää paikallaan, saata kohteeseen, pidä käsi suorana- vasen käsi johtaa, paino molemmilla jalkaterillä, ole rentona, tarkasta grippi.




Ennen kuin alat keskittyä kehon tuntemuksiin, sinulla on tietenkin oltava selkeä käsitys siitä, miten tiettyjen kohtien pitäisi liikkeessä mennä. Kun on kyse uusien ja parempien liikkeiden, toimintojen, asentojen ja asemien oppimisesta, pelkkä mielikuva siitä, miten asioiden pitäisi olla, ei useinkaan aikuisina golfin aloittaneiden kohdalla riitä.


”Pidä katse pallossa, pidä pää paikallaan” on luultavasti kaikkein väärinymmärretyin ohje.

Tiedän, kuinka vaikeaa on palloa lyödessä keskittyä tuntemaan, meneekö backswing oikein, tuleeko ranne- kyynärkulma oikein downswingissä, kiertyykö hartiat ja lantio riittävästi ennen osumaa, toimivatko käsi ja ranne oikein osumassa ja meneekö saatto oikealle saatto-radalle jne. Usein käy niin, ettei pysty keskittymään muuhun kuin osuuko palloon. 


Tässä vaiheessa palaan yleisimpiin kohteisiin joihin useimpia oppilaita on aiemmin pyydetty keskittymään:


Katso palloa, pidä pää paikallaan, pidä kantapää maassa, pidä käsivarsi suorana, pelaa alaspäin, saata kohteeseen, ole rentona. Nämä seikat ovat kyllä periaatteessa oikeansuuntaisia. Niiden tunteminen ja niihin keskittyminen pitää vain oppia liikkeessä ja liikkeen aikana.


Ongelmana on vain usein se, että jos keskitymme liian paljon joihinkin yksittäisiin kohtiin, pelaajalta jäävät hyvin usein tärkeämmät asiat, kuten vartalon kiertoliike ja painonsiirto tekemättä. 

Annan esimerkin. ”Pidä katse pallossa, pidä pää paikallaan” on luultavasti kaikkein väärinymmärretyin ohje. Liiallinen keskittyminen pallon katsomiseen voi rajoittaa ja jopa pysäyttää koko suorituksen tärkeimmät tehtävät - vartalon kiertoliikkeet ja painonsiirron. 


Parempi ohje olisi: Näe osuma kierron aikana,  tai näe osuma oikean olkapään päältä.


(Jos vartaloa ei ole kierretty ja avattu ennen osumaa, eivät myöskään käsivarret ja ranteet voi toimia kuten niiden tulisi toimia) 


Vaikka asiasta ei puhuta suoraan, jos näitä yksittäisiä keskittymisen kohteita ei  osata selittää ymmärrettävästi ja näyttää selkeästi, eikä "nivouttaa" niitä kohtia swingin liikkeeseen,  ovat ne totuttaneet pelaajat oppimaan pikemminkin käsilyönnin, kuin vartaloswingin





Kun opetellaan vartaloswingiä, tavoitteena on tuntea oikeat yksityiskohdat liikkeessä ja sen aikana: 


  1. Tunne miltä ja missä tuntuu kun hartiat ja olkapäät avautuvat ja kiertyvät ennen osumaa (n. 30-40 astetta) 

  2. Tunne miltä ja missä tuntuu kun lantio kiertyy eteenpäin kohti kohdetta ja avautuu ennen osumaa. 

  3. Tunne miten ja missä asennossa  käsivarret, ranteet ja maila kiertyvät  vasemmalle saatto-radalle heti osuman jälkeen. 

  4. Tunne miten paino siirtyy eteenpäin ja vasempaan jalan ulkosyrjälle ja vasemman puolen lonkkaniveleen tulee  painetta osumahetkellä. 

  5. Tunne miltä ja missä  tuntuu  kun vartalon osumakierrossa pää pidetään paikallaan. 

  6. Tunne miltä  ja missä tuntuu kun osuman jälkeen kierrytään  vasemmalle saatto-kaarelle ja loppuasentoon. 

  7. Tunne  vartalon kiertoliikkeen  aiheuttaman vetovoiman välttyvän käsiin ja mailaan

  8. Tunne ranne- kyynärkulman alas ja eteenpäin veto ja mailan vapautuminen ja laukeaminen osumaan  jne.  


Kun alat opettelemaan jonkin kohdan tuntemista, harjoittele aluksi vain yhtä kohtaa kerrallaan. Esimerkiksi miltä ja missä tuntuu, kun käsivarret ja mailan pää kiertyvät  lyönti-radan vasemmalle puolelle osuman jälkeen, tai keskity missä tuntuu, kun hartiat, rintalasta on kiertynyt n. 30 astetta lyöntisuuntaan  osumahetkellä, tai hae tunnetta kun osumassa paino on vasemman jalan ulkosyrjällä ja lonkan päällä. 


Terveisin,

Turkka Stenlund, PGA Pro, LO, PO, GVT



Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.



Tutustu myös harjoitevideoihin  

ja muihin blogeihin  


Katso tulevat Bodyswingkurssit ja klinikat



147 katselukertaa0 kommenttia

Comentários


bottom of page