top of page
  • proturkka

Bodyswingissä maila vapautetaan osumaan, mailalla ei lyödä palloa!

Päivitetty: 18. tammik.

Muistat varmasti sen tunteen kun olo on rento ja harjoitusswing tuntuu toimivan hienosti, mutta sitten kun piti "lyödä" se pallo oikeaan pituuteen ja oikeaan kohtaan kentällä, niin sitä helposti miettiikin ihan liikaa kaikkia niitä asioita, mitkä hyvässä osumisessa, tai onnistuneessa swingissä piti huomioida.


Jas kas, silloin tulikin topperi, duffi, tai lyönti jäi huomattavasti lyhyemmäksi kuin normaalisti. Ja sitten harmittelet, että miksi sitä ei voi swingata rennosti ja vauhdikkaasti, ajattelematta– miksi pitää miettiä swing sekaisin? Miksi en voi luottaa rennon swingin tuomaan onnistumiseen?


Onko siis pallon lyöminen ja mailasta puristaminen, tai osumisen ja swingin miettiminen juurisyy moniin ongelmiin?



Bodyswingissä ei mietitä, eikä lyödä tietoisesti mailalla palloa!

Totta kai tietoisuus swingtekniikasta on harjoittelutilanteissa tärkeää rangella, mutta ajatteleminen ja swingin säätäminen itse lyöntitilanteessa pelikentällä aiheuttaa yleensä liiallisen yrittämisen ja se kostautuu lähes aina!

Lyönnin tulisi olla vakaa ja "tiedostamaton" , ilman ajatusta tilanteesta riippumatta.

Tähän tunteeseen voi päästä kun harjoittelee swingin varmemmaksi Bodyswing-tekniiikan avulla. Näin itseluottamus omaan lyöntiin kasvaa ja sen voi tehdä oikeasti rennon rohkeasti, itsevarmasti ja samalla onnistumisprosentti kasvaa huomattavasti.


Käsilyönti aiheuttaa epätietoisuutta, jännitystä ja "rytmihäiriöitä"


Bodyswing perustuu pitkälti toimintaan jossa isot vartalolihakset johtavat suoritusta. Myös vauhti ja voimantuotto välittyvät vartalon kautta käsivarsiin ja mailaan. Vartalo toimii siis voimantuottajana, "jousena ja swingin koneena". Käsillä ja ranteilla ei siis tarvitse lyödä ollenkaan. Käsivarsien tärkein tehtävä on pysyä vartalossa kiinni ja suorana osumahetkellä, pysyä vakioina. Vartalonkierto antaa vauhtia mailalle ja aiheuttaa toivotun mailan vapautuksen osumaan!


Katso alla olevista videoista harjoitteet joissa käsitellään mailan vapautusta osumaan.




Näiden kautta swingistä tulee huomattavasti vakaampaa, tarkempaa ja hallitumpaa.

Bodyswing on periaatteeltaan ja teknisiltä yksityiskohdiltaan siis hyvin yksinkertainen, joten sitä ei tarvitse jatkuvasti säätää ja ajatella, kuten käsilyöntiä, jossa on paljon "liikkuvia osia" ja "vallattomia" käsiä, jolloin mailaa ja koko suoritusta on vaikea saada rytmisesti, asennoiltaan ja radoiltaan hallintaan.


Kun opit bodyswingin myös "ajatusmaailmasi" selkeytyy ja voit keskittyä enemmän pelaamiseen -ja ehkä vain sen vartalon parempaan, tai tehokkaampaan toimintaan.

Kokonaisuus tärkeintä – ei nippelit!

Tärkeintä swingissä on kokonaiskuvan hahmottaminen ja sen ymmärtäminen. Tulee siis ymmärtää syy-seuraussuhteet ja swingin periaate, miksi toiminnot menevät niin kuin niiden pitää mennä. Joskus kuulee juttuja siitä, että huippupelaajat olisivat hyvin tietoisia, mitä tapahtuu swingin aikana, eli miten kaikki yksityiskohdat vaikuttavat lyöntiin. Ajatellaan, että ammattilaisten toiminta on todella tietoista toimintaa. Kuvitellaan, että ammattilaiset käyvät päivittäin läpi swingiään ja miettivät tekniikkansa yksityiskohtia valmentajien kanssa käyttäen huippuanalysaattoreita ja vähintään yhtä suurnopeusvideokameraa tekniikkansa seurantaan. Näin ei asia ole.

Valmentajien tehtävä on katsoa ja tulkita swinganalyysit ja lyöntianalyysit, tietää niiden tieteelliset ja teoreettiset muuttujat, ei pelaajien. Eli ei edes huippupelaajan tarvitse tietää näitä ”täydellisen swingin” raja-arvoja, lukuja, satoja pilkottuja muuttujia yms.



Bodyswing-valmennuksessa tietoisuudesta pyritään eroon


Bodyswing-valmennuksessa tekniikan yksityiskohtiin liittyvästä ajattelusta, tietoisuudesta ja kontrollista pyritään siis mahdollisimman nopealla tahdilla eroon. Viimeistään siinä vaiheessa kun vanhojen virheiden poisoppiminen ja liikkuvuuden ja motoriikan parantamiseen liittyvät toimenpiteet on saatu kutakuinkin päätökseen.


Harjoitellaan yksi kohta kerrallaan

Kun swingiä pyritään saamaan vakaammaksi, tarkemmaksi ja tehokkaammaksi, niin silloin siihen useimmiten pitää tehdä muutoksia, muokkauksia ja valitettavasti myös vanhojen virheiden poisoppimiseen liittyvää erityisharjoittelua. Poisoppimiseen on omat harjoitteensa ja menetelmänsä (poisoppimisen ja kehitttelyn metodi).


Vartaloa tulisi saada enemmän mukaan, harjoitella pois epävarmasta, virheitä tuottavasta käsiswingistä, kohti huomattavasti vakaampaa vartalojohtoista Bodyswingiä.



Koska useimmiten joudutaan muuttamaan vanhaa tekemistä - joskus paljonkin - on Bodyswing-tekniikan oppiminen ja harjoittelu hyvä tehdä vaiheittain, kohta kohdalta.

Uusien liikkeiden, tekniikan opettelussa ja vanhan poisopettelussa osumapuhtauteen ja -tehoon sekä lyönnin pituuteen ei pitäisi keskittyä juuri ollenkaan - ainakaan alkuvaiheessa.


Tulee edetä rauhallisesti kohta kerrallaan. Ajetaan, poisopetellaan siis yksi virhe pois ja samalla harjoitellaan uusi liike tilalle ja siirrytään sitten eteenpäin. Vähennetään liiallista, monien asioiden miettimistä ja ajattelua.



Pitää uskaltaa antaa mennä!

Pyritään siis pitämään tekniikan harjoittelu ajatusmaailmaltaan yksinkertaisena. Pitää uskaltaa rohkeasti kokeilla menisikö virhe pois ajattelematta, pelkällä rentoudella. Jos ei mene, jatketaan ajatuksella työstämistä. Haasteita voi luoda se, ettei uskalleta antaa vain mennä.


Työstövaihe jää päälle. Pelätään virheitä, yritetään liikaa, pelataan varman päälle, ylikorjataan, yliohjataan ja mietitään ennen suoritusta liikaa tekniikan yksityiskohtia, tai palloon osumista. Ja tästä kaikista syntyy ihan jumalattomasti jännitystä. Sormet valkoisina ja hartiat korvissa puristetaan mailaa. Tulee kulmikasta, hidasta ja ajateltua toimintaa. Anna siinä sitten lihasmuistin toimia, kehon ja mailan vapautua! Ei oikein onnistu, eikä ihme.

Ydinsanat haltuun!

Kun hyvä - tai ainakin riittävän hyvä - suoritus on lihasmuistissa, selkärangassa ja aivojen muistikeskuksessa, pelaaja tuntee kehonsa ja tunnistaa, mistä johtui huono osuma, mitä teki väärin tai puutteellisesti. Hän tietää, oliko kyse rytmistä, ajoituksesta, pään asennosta, mailan vapautuksesta, puristuksesta tai oliko lantio vähän laiska. Hän voi seuraavalla lyönnillä korjata tilanteen, vaikka sanomalla itselleen ”tuki” ja lantio on taas terävä. Tai ”Fred” eli pallon osuma nähtiin tai ”lintu” eli päästetään sormet helläksi, tai "setelit" jolloin käsivarret pysyvät vartalossa kiinni.

Mielikuva hyvästä swingistä auttaa aina!

Ei huippupelaajakaan lähde ajattelemaan sen monimutkaisempia teoreettisia lyöntiradan kaaria tai osumakulmia, painojakautumien prosentteja tai rannekulmien astelukuja - eikä missään tapauksessa pidäkään! Hänellä on yleensä kokonaismielikuva onnistuneesta suorituksesta mielessään, kun hän menee lyömään. Myös klubipelaajalla on hyvä olla selkeä mielikuva, millainen on hänen oikea suoritus. Tätä mielikuvaa ja fiilistä on hyvä käyttää niin peli kuin harjoitustilanteessakin. Oikea tunne, fiilis oikeasta rytmistä riittää aikaansaamaan onnistuneen swingin sinne minne haluaa!





Terveisin

PGA Pro Turkka Stenlund


Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana. Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa. Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV


Tutustu myös harjoitevideoihin

ja muihin blogeihin


Katso tulevat talven 2023 Bodyswingkurssit Planmeca Golf Areenalla. Helsinki, Vuosaari.



.

428 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page