top of page

"Laitetaan nyt ensin ne perusasiat kuntoon" -katso mistä on kyse?

Päivitetty: 3.4.

"Älä opeta golfswingiä, vaan auta oppilaitasi oppimaan swing, keep it simple"

Muistan aina nämä sanat, jotka kuulin kuuluisalta Virolaiselta ammattivalmentajalta opiskellessani golfvalmentajaksi Vierumäellä. Silloin en oikein ymmärtänyt, mitä hän todella tarkoitti ja mitä sanat sisälsivät.

Vasta viime vuosina hänen sanomansa lause alkoi todella kirkastumaan siirryttyäni Bodyswing-tekniikan pitkäjänteisempään ja kokonaisvaltaisempaan valmentamiseen. Ymmärsin, kuinka suuri ero on swingin opettamisella ja vartaloswingin käytännön valmentamisella.




Katso alkuun video jossa Ben Hogan näyttää mistä toiminnoista perusasiat koostuvat. Erinomainen kiteytys Bodyswingin "isänä" pidetyltä pelaajalta



Perusliikkeiden ja periaatteen oppiminen on kaikkein tärkeintä!


Kuulen usein valmennukseeni tulevien  pelaajien sanovan, että he ovat kyllä käyneet useiden valmentajien opetuksessa, myös mediasta tutuksi tulleiden "johtavien huippuvalmentajien" opetuksessa, joten tietysti ovat saaneet erinomaista opetusta. Mutta, siitä huolimatta swing ei ole juurikaan kehittynyt paremmaksi - pikemminkin se on jatkuvasti hieman ”sekaisin”, tai hakusessa.


Miten tässä näin kävi? Eikö opettamisen perimmäinen tarkoitus ole opettaa pelaajille asioita ja toimintoja, jotka mahdollistavat swingin oikean toiminnan ja harjoittelun myötä pelaamisen kehittymisen?


Ovatko nämä "huippuopettajat" olleetkin enemmän tekniikan "esittelijöitä ja eri asioiden tutkijoita" kuin swingin käytännön valmentajia, jotka keskittyvät ensisijaisesti siihen, että oppilas oppii swingin perusliikkeen ja periaatteen? Onko opetus- ja valmennusmenetelmillä suurempi merkitys pelaajan swingtekniikan kehittymisessä ja todellisessa oppimisprosessissa kuin mitä opettajat tiedostavat, tunnustavat tai uskovat?


"Swingin sekoamisen syyt voivat johtua uusien asioiden ja toimintojen liiallisestä määrästä, joka tekee oppimisen mahdottomaksi, tai liian yksityiskohtaisesta, tarkasta ja irrallisten yksityiskohtien opetuksesta - ja niiden miettimisestä ja kontrolloinnista, mikä johtaa epämääräiseen ja epäjohdonmukaiseen kokonaiskuvaan siitä, miten swing toimii kokonaisuutena."

Teoria pitää pystyä kääntämään käytännön valmennukseksi


Opetus voi helposti muuttua ”tutkimusmatkaksi" swingin teoreettiseen malliin ja moniin yksityiskohtiin, joiden opettelu on käytännössä joko täysin turhaa, mahdotonta, tai jopa kokonaisuuden oppimisen ja hallinnan kannalta haitallista, mikäli kehon liikkeiden ja liikeratojen osaaminen sekä swingin pääidea, vartalojohtoisuus ja vartalonkierron kautta käsivarsiin ja mailaan välittyvä voimantuotto ei ole aluksi kohtuullisen hyvin osattu.


Vanhaa sanontaa; "laitetaan nyt ensin ne perusasiat kuntoon", ei pidä unohtaa tekniikkaopetuksen yhteydessä.

Havainnollistetaan asiaa esimerkillä:


Opetuksen aikana pelaajalle opetettiin tärkeitä swingin tärkeitä yksityiskohtia, ja he tutkivat huolellisesti "teoreettista" swingmallia ja maailman parhaiden pelaajien swingejä. Tekniikan yksityiskohdista keskusteltiin ja niitä kokeiltiin erilaisissa harjoituksissa. Swing kuvattiin useaan kertaan, analysoitiin, korjattiin ja säädettiin monin eri tavoin.


Pettymyksen kuitenkin aiheutti se, ettei pelaaja  pystynyt soveltamaan opetuksessa saatuja oppeja ja tietoja omissa harjoitus- ja pelitilanteissa. Sen sijaan swingit tuntuivat usein liian harkituilta, jännittyneiltä ja "epäluonnollisilta" - pahimmassa tapauksessa ne saattoivat johtaa jopa täydelliseen swingin sekoamiseen. 


Mistä ihmeestä tämä johtuu? Eikö swingiä pidä opettaa näin? Käymällä läpi tekniikan teoriat ja yksityiskohdat, tekniikan perusteet, periaatteet ja tekniikan tärkeät lainalaisuudet?


Korjaamalla, mukauttamalla, reflektoimalla ja keskittymällä moniin yksityiskohtiin ja tunnistamalla monia virheitä ja puutteita? Opettajat puhuvat teknisistä ja teoreettisista yksityiskohdista, tekevät videointeja pelaajille, tutkivat, vertailevat ja analysoivat, mitä yksityiskohtia on muutettava, korjattava ja mukautettava. Tämä kuulostaa todennäköisesti tutulta, ja olen varma, että monet opettajat ja pelaajatkin pitävät tätä lähestymistapaa erittäin järkevänä.


Ongelma on kuitenkin se, että hyvin usein kiinnitettiin aivan liikaa huomioita moniin yksittäisiin virheisiin, puutteisiin ja tekniikan yksityiskohtiin, ennen kuin pelaajalla oli edes selkeä käsitys swingin pääperiaatteesta, isojen kokonaisuuksien yhteistoiminnasta, kineettisestä liikeketjusta, kehon ja kehon osien ja mailan liikejärjestyksestä, syy-seuraus -suhteista ja siitä, että mikä pitää tapahtua ensin, jotta jokin muukin voisi toimia oikein. 




Opetettiinko pelaajalle swingiin liittyviä yksityiskohtia, still-swingkuvien ja videoanalyysien pohjalta, ennen kuin pelaajalla oli selkeä mielikuva ja käsitys oikeasta swingistä ja edes kohtuullinen osaaminen swingin perusliikkeistä ja voimantuoton periaatteesta?


Edettiinkö väärässä järjestyksessä; "latvasta juureen"? Vai aloitettiinko perusasioista, vartalon liikkeistä ja liikeradoista, tekniikan keskeisimmistä kohdista ja kokonaiskuvasta siitä, miten swingin periaatteet ja isot ideat, mielikuvat ja ajatukset itse swingistä toimivat? 


Pystyttiinkö tekniikan opetuksen, korjausten ja säätöjen aikana pitämään ajatus ja mielikuva myös swingin "isossa kuvassa" eli sen yksikertaisuudessa ja samalla rennossa pohjavireessä?



Tiedän omasta kokemuksesta kuinka helppoa on "kompastua" kertomalla oppilaille aivan liikaa pikkuseikkoja sekä muitakin heille vaikeita ja tuntemattomia asioita.

Unohtaen sen , että oppilaan ei tarvitse tietää kaikkea, sillä hän ei luultavasti pysty ymmärtämään kaikkea, jollei hän ensin osaa oikeahkoa tekniikkaa. Hänestä ei ole tarkoitus tehdä golfvalmentajaa, eikä ammattilaispelaajaa, eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta oppia, tuntea ja kontrolloida kaikkea omassa suorituksessaan.


Opetuksesta tulee helposti svingin yksityiskohtien esittelyä, joka ei lopulta anna pelaajalle mitään ja itse asiassa se usein on oppimisen ja pelaamisen kannalta enemmänkin vahingollista hänelle. 

Oppilaiden ja omien kokemusten, lukuisten kommenttien ja kokeiluiden- ja myös monien epäonnistumisten kautta olen oppinut kuitenkin lopulta, että tärkeintä svingitekniikan, vartalosvingin, oppimisessa ja hallitsemisessa on pitää mielessä " svingin perimmäinen idea" , isot kokonaisuudet, perusasiat ja liikkeet, ja että yksinkertaisen pääajatuksen tulisi olla aina vahvasti mukana jokaisessa harjoituksessa:


"Kierrä vartalosi ennen osumaa, pelaa palloa voimakkaasti eteenpäin ja pelaa rohkeasti ja rennosti loppuun asti." 


Toisin sanoen swingin tärkein iso perusliike, vartalontoiminta otetaan hallintaan ensin, minkä jälkeen swingiä aletaan analysoimaan tarkemmin  ja hiomaan vähitellen.



Pienempiä säätöjä, korjauksia ja tehostamisia pyritään tekemään vasta kohtuullisen hyvin toimivaan isoon kokonaisuuteen- ja vartalon perusliikkeeseen. Eikä missään nimessä laiteta pelaajaa miettimään monia asioita. Liikkeen oppimisessa yksikin asia kerrallaan on ihan riittävästi.


Näin opetellen ja harjoitellen pelissä tehtävän swingin ideat pysyvät pelaajien tietoisuudessa, heidän ajatuksissaan, mielikuvissa ja toiminnassaan, eivätkä ne  häviä tekniikan korjaus-, kehittämis- ja mukauttamisvaiheessa pienten yksityiskohtien ja teorioiden ja monien pohdintojen ”sekamelskaan” . 


Alla video josta näet Bodyswing-tekniikan esittelyä, sen etuja ja hyötyjä. Kannattaa katsoa.




Terveisin,

Turkka Stenlund

 PGA, Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.



Tutustu myös harjoitevideoihin  


コメント


bottom of page